Insya Allah Sempurna

Pendaftaran di buka sekarang , hubungi 013 755 7011 / 013 279 1608

JOM! Sertai Program Wakaf telaga di Cambodia 2017

Amal jariah, Insyallah pahala berterusan mengalir kepada pewakaf, hubungi 013 7557011 / 013 279 1608

Upah Haji / Badal Haji 2017 kini dibuka

Daftar untuk Badal Haji 2017 / 1437 Sekarang! 013 - 755 7011 / 013 279 1608 InsyaAllah sempurna "

Kami sedang menyemai benih

Jom! Bersama kami berkongsi pahala. Sumbangan dialu - alukan’.

Kami menyusun Soff

Generasi pewaris Al Quran’.

Misi Ziarah Pra Ramadhan Cambodia 2017

Menyampaikan Al Quran, telekung, beras fidyah, wakaf telaga kepada fakir miskin Cambodia ’.

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Kami melahirkan Para Huffaz Al Al Quran”"

Majlis Sambutan Aidil Fitri 1438

“Minal A idin wal Faizin. Taqabballahu minna wa minkum”"

Pendaftaran untuk Korban dan Aqiqah di Kemboja dan Vietnam 2017 dibuka sekarang

““Hubungi Suraukini 013 755 7011 / 013 279 1608 - RM320 Satu bahagian "

Korban Merentas 2 Negara Cambodia Vietnam 2016

““Aidil Adha 1437 di Kampung Perikob Cambodia ."

Tuol Sleng Genocide Museum Cambodia

Zaman gelap tamadun kemanusiaan

Pelajar Pusat Tahfiz Ad Diniyyah 2016

Generasi Pewaris Al Quran

Sabtu, 22 September 2012

Pusat sembelihan lembu era pemerintahan Firaun

BINAAN yang terdapat di dalam Serapeum of Saqqara di selatan Kaherah kelmarin.
 
KAHERAH - Pemerintah Mesir kelmarin membuka semula Serapeum of Saqqara di selatan bandar raya ini yang merupakan tempat lembu jantan dikorbankan. Ia digunakan pada era pemerintahan Firaun pada 1,400 Sebelum Masihi.
 
Lembu - lembu jantan yang dikorbankan ditanam di kawasan tersebut. Kawasan tersebut ditemui oleh seorang pakar sejarah purba Mesir dari Perancis, Auguste Mariette pada tahun 1851. Bagaimanapun, ia ditutup pada tahun 2001 kerana pergerakan Bumi dan masalah peresapan air. - Agensi
 
 

NASA merakam bunyi yang dihasilkan oleh Planet Bumi

 
Planet bumi sebenarnya mengeluarkan bunyi yang tersendiri?

Untuk kali pertamanya NASA mendakwa mereka berjaya merakam bunyi yang dihasilkan oleh Planet bumi. Nasa telah menyiarkan rakaman bunyi yang dihasilkan oleh planet bumi ini di youtube.

Subhanallah!. Dengarkan bunyinya di dalam video ini.

Kebenarannya hanya ALLAH SWT yang tahu. Walau bagaimana pun tiada yang mustahil di sisiNya.
Mungkin anda ada pandangan tersendiri.?


تسجيل "صوت الأرض" لأول مرة.. كأنه صفير وتحذير
 
 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Jangan hina Nabi Kami!

 
Dirimu terlalu sempurna
Akhlakmu yang sungguh mulia
Jasamu yang amat berharga
Menerangi jalan (ke) Syurga
 
Selalu aku yang terlupa
Selawat jarang terlaksana
Di bibir mengatakan cinta
Di hati pula berdusta
 
Bila diuji dan dipujuk nafsu
Ku meminjam cekal ketabahanmu
Kerana ku yakin di suatu waktu
Syafaatmu yang dapat membantuku
 
Tika berenang di laut derita
Sang mentari sejengkal di kepala
Saat dihitung dosa dan pahala
Siapakah yang akan membela
 
Kesyukuran atas kurniaan Rahmat-Nya
Menghadiahkanku seorang
Insan sempurna berjasa
Selayaknya engkau dikasihi dicinta
Kerana dirimu ya Rasul
Kekasih teristimewa
 

Jumaat, 21 September 2012

Keratan Akhbar Metro yang lebih jelas



Pelajar Tahfiz di Harian Metro. Keratan akhbar beberapa bulan lepas.

Gambar diatas adalah gambar dari keratan akhbar Metro. Terima kasih pengirim email Jesrin Allan. Gambar solo di atas adalah gambar adik Aidil Zulkifli. Pelajar Tahfiz Ad Diniyyah. Tahniah !









Sepandai - pandai tupai melompat! Kantoi mencuri di Majlis Perkahwinan


Kan dah kantoi!
 
SK pernah siarkan kisah pencuri yang menyeludup masuk ke rumah pengantin ketika Majlis Perkahwinan bulan lepas. Klik sini.
 
Minggu lalu seorang wanita telah berjaya ditangkap ketika mencuri di rumah pengantin ketika kenduri majlis perkahwinan berlangsung. Kejadian berlaku pada 15 September lalu di Johor. Wanita ini tertangkap ketika mencuri hampir RM6000 ketika keluarga pengantin sedang sibuk melayan tetamu
 
Pelbagai pandangan pro dan kontra terhadap video ini. Apa pandangan anda?
 

SK : Yang baik jadi tauladan, yang buruk jadikan sempadan.











Gangguan api misteri

 
 
KOTA BHARU - Meskipun sudah menggunakan khidmat 70 orang bomoh dan ribuan ringgit dihabiskan untuk membayar upah mereka, api misteri tetap mengganggu keluarga Zainab Sulaiman di Kampung Penambang Bunga Emas di sini.
Lebih mengejutkan, tidak sampai seminggu api misteri itu mengganggu keluarga itu baru-baru ini, semalam gangguan itu datang lagi ketika Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengunjungi rumah berkenaan bersama isterinya, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak.
Menteri Besar Kelantan itu mengunjungi rumah tersebut dengan tujuan untuk mengadakan solat hajat dan membaca ayat-ayat suci al-Quran bagi memohon Allah supaya menjauhkan keluarga itu daripada api misteri itu. Malangnya kata Zainab, 75, api berkenaan muncul di dalam sebuah bilik di bahagian belakang rumah ketika Nik Abdul Aziz sedang mengadakan solat hajat di ruang tamu rumah mereka.
 
Tuan guru Nik Abdul Aziz menunaikan solat hajat dirumah mangsa gangguan api misteri
Bagaimanapun dalam kejadian kali ini, api tersebut tidak membakar sebarang benda atau peralatan di rumah itu sebaliknya hilang begitu sahaja. Zainab tetap gembira menerima kunjungan Menteri Besar yang sudi membantu menyelesaikan masalahnya sekeluarga.
"Sudah 70 orang bomoh saya guna untuk hapuskan gangguan ini, duit pula sudah habis ribuan ringgit kami sudah hilang punca untuk menyelesaikannya," ceritanya ketika dihubungi di sini semalam. Episod serangan api misteri membabitkan sebuah keluarga tersebut bagaikan tiada penghujungnya selepas kali pertama berlaku tiga tahun lalu.
 
Sepanjang tempoh tersebut, Zainab yang tinggal bersama menantunya, Rafeah Zakaria, 40, dan tiga cucunya, Wan Mohd. Faiz Wan Hanafi, 15, Wan Norfatihah, 14, dan Wan Nurfatini, 12, terus dihantui keresahan kerana serangan tersebut tidak pernah berhenti.
Sepanjang Aidilfitri lalu, keluarga tersebut terpaksa bersengkang mata apabila api misteri berkenaan kembali mengganas dengan serangan antara empat hingga enam kali sehari membakar pelbagai peralatan rumah termasuk pakaian.
 
SK : Jin la tu!

 

Khamis, 20 September 2012

Travelog Haj 1432 suraukini.com - Di Lapangan Terbang Madinah Al Munawarah

Suasana di airport KLIA -
Jemaah Haji KT 2 Tahun 1432 Hijrah / 2011

Kebanyakan penerbangan - penerbangan awal jemaah haji dari Malaysia biasanya akan terus mendarat di Lapangan Terbang Bandar Suci Madinah Munawwarah. Penerbangan terus dari KLIA ke Airport Madinah. Tiada transit. Terbang terus. Menaiki pesawat MAS mengambil masa perjalanan sekitar 8 jam penerbangan
Jarak antara Airport Madinah dengan hotel penginapan di Madinah tidaklah jauh sangat. Kalau jalan tak jem, dalam masa 20 minit ke setengah jam, kita dah boleh sampai ke hotel. Yang jadi lambat ialah proses dokumentasi untuk melepasi sempadan.
Proses melepasi imigresen airport Madinah agak perlahan. Perlahan kerana prosedur agak ketat. Setiap individu yang ingin melepasi perlu beratur panjang. Tiada keistimewaan yang diberikan. Semua sama rata. Pegawai tabung haji pun perlu beratur sama seperti jemaah yang lain. Ada beberapa kaunter imegresen yang di buka.

Prosedurnya sama saja , ambil gambar, scan ibu jari, scan semua jari untuk direkodkan dalam data sistem komputer. Semuanya dilakukan seorang demi seorang. Semuanya Slow and steady. Jangan harap anda akan dilayan seperti VIP. Ada jutaan lagi manusia yang perlu berbaris seperti anda. Melakukan proses yang sama. Semuanya slow and steady.
Pesawat yang SK naiki, pesawat MAS KT2 tiba di Airport Madinah. Ketika itu waktu sudah menunjukkan jam 3.30 petang waktu tempatan.  Mungkin juga jam 4.00 petang ketika itu . SK tak ingat sangat. Masih ada waktu zohor ketika itu. Jemaah menunaikan solat zohor dan asar secara jama' taqdim di ruang legar airport.
Ada jemaah berbaris panjang menunggu giliran mengambil wudhuk di pintu tandas. Ada yang berwudhuk dengan menggunakan botol spray yang diberi percuma oleh Tabung haji. Botol spray  untuk wudhuk ini diagih - agihkan oleh pihak Tabung Haji ketika SK mengikuti Kursus Perdana di Putrajaya.

Lepas berwudhuk, masing - masing solat berjemaah tapi berselerakan. Keliru. Mana satu imam yang perlu diikut. Banyak kumpulan jemaah yang mendirikan solat, tapi berasingan. Suasana yang agak kurang comel. Sepatutnya semua jemaah berjemaah dengan satu imam. Tak pasti kenapa suasana jadi begitu.??
Lepas solat masing - masing bergerak ke kaunter imigresen berbaris untuk melepasi kaunter. 
Dua jam berdiri menunggu giliran di kaunter. Agak lama juga berdiri. Tapi masih boleh bersabar kerana sudah agak biasa dengan kerenah imigresen di  negara Arab. Sian kat mak cik - mak cik dan pak cik - pak cik yang sudah berumur. Lenguh berdiri Yeop! Kejap - kejap berdiri, kejap - kejap bercangkung, kejap - kejap melunjur. Lenguh Yeop lenguh!
SK pernah berurusan selama 16 jam  di imigresen Arab di Teluk Aqabah Jordan untuk melepasi sempadan menuju ke Mesir pada tahun 1994 satu ketika dulu. 16 Jam yeop! Kejang lutut dan otak!Kalau setakat 2 jam berdiri di imigresen Madinah tu, kira ok.  Insyaallah masih boleh cool. :)  
Seingat SK urusan di imigresen selesai ketika masuknya waktu Maghrib. Ketika azan isyak berkumandang baru lah bas bergerak menuju ke hotel Movenpick yang jaraknya tak sampai 30 minit menaiki bas.

SK tiba di perkarangan hotel Movenpick sekitar jam 8.00 malam. Punggah beg ke bilik, bersihkan diri dan bergegas Bersiap untuk menziarahi Rasullullah S.A.W

Hotel Movenpick penuh kenangan - 8 hari SK menginap hotel ini

Tips di Airport Madinah dari SK
Banyak panduan yang telah diberikan oleh pihak Tabung Haji untuk jemaah haji khasnya ketika berurusan di airport. SK ingin berkongsi tips tambahan untuk kebaikan bersama yang mungkin tidak ada dalam buku panduan.
Jangan lupa pakai gelang ini sepanjang masa, khususnya ketika berada di tanah suci Makkah dan Madinah.

Tips dari SK di Airport untuk di kongsi bersama bakal jemaah haji.
  • Jangan beli simcard telefon yang dijual oleh pekerja - pekerja cuci Airport. Harga simcard telefon yang dijual oleh pekerja airport ini jauh lebih mahal jika dibandingkan dengan harga yang dibeli di kedai sekitar hotel di Madinah. Sabar je dulu. Sampai di hotel nanti boleh ronda kedai beli simcard. Jangan sampai kena tipu.


Top up Card - Mobily
  • Anda akan bertemu dengan  pekerja - pekerja yang ditugaskan untuk memunggah beg jemaah haji ke bas. Mereka dibayar gaji. Sebahagian dari mereka akan menganbil kesempatan untuk meminta "baksyis" atau duit upah tambahan. Terpulanglah kepada budi bicara anda untuk beri atau tidak. Kalau tak nak bagi, tolak dengan baik. Jangan mengherdik . Anda di tanah suci. Jangan tinggikan suara di bumi Rasulullah S.A.W disemadikan ini. Sendiri Mau ingat!






Pembetulan Borang upah Badal Haji

 
Berlaku sedikit ralat kepada borang badal / upah haji 1433H. Kepada anda yang sudah download borang tersebut sila download sekali lagi borang di sini
 
Surat Aqad Ijab dan qabul badal Haji akan dihantar dalam minggu ini kepada semua waris yang telah membuat bayaran dan bersetuju untuk membuat badal haji 1433. Tarikh tutup upah haji 05 Oktober 2012

SK - Jazakallah Khair

 

Rabu, 19 September 2012

Himpunan Sejuta Ummat

 
Jangan lupa Jumaat 21 September 2012!!
 

S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

 

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja












 

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Jauhi perkara khurafat semasa di Makah dan Madinah

Tali khemah ni pun nak dikerjakan! Aduss!!!
Jauhi amalan khurafat di Arafah


SK sempat membelek akhbar harian awal pagi tadi. Terpampang gambar wajah jemaah haji yang sedang beratur di kompleks Tabung Haji Kelana Jaya. Kelihatan gambar jemaah haji Malaysia  beratur penuh tertib melepasi pemeriksaan imegresen. Terbayang di wajah mereka pelbagai riak perasaan yang bercampur baur.
 
Tahniah kepada mereka yang terpilih menjadi tetamuNya pada tahun ini. Pesan SK jauhi perkara - perkara khurafat yang merosakkan aqidah. Menunaikan haji bukan setakat mengetahui perkara yang wajib dan yang sunat sahaja, perkara yang haram dan sesat juga perlu diketahui.
 
Masih ramai jemaah haji terjebak dengan amalan khurafat yang menyesatkan.  Masih ada segelintir melakukannya meskipun telah dipesan berulang kali oleh para ustaz ketika mengikuti kursus haji mingguan. Antara benda - benda sesat dan karut mart yang masih dilakukan jemaah haji ialah seperti :-
 
1. Masih ada jemaah haji yang mencari tiang Jin di dalam Masjidil Haram. Mereka peluk kalau kuat - kuat tiang jin boleh memanjangkan umur.
 
2. Boleh mendapat toyol dengan bersembahyang sunat sebanyak - banyaknya secara mengadap tiang tersebut untuk di bawa balik toyol itu sebagai khadam.
 
3. Jin yang dibawa balik dari Mekah adalah Jin yang baik kerana mereka adalah Islam.
 
4. Menampal duit syiling yang siap bergam di bawah pintu Baitullah dan dibawa balik untuk dibuat ibu duit bagi tujuan melariskan perniagaan, mendapat jodoh dan memurahkan rezeki.
 

5.Memungut anak - anak batu di Arafah untuk dibawa balik bagi tujuan, jika dicampak di dalam perigi ikan, maka ikan akan menjadi banyak. Jika ditabur di kebun tanaman, maka buah-buahan akan menjadi. Jika diletak di dalam kedai, maka akan laris.
 
6.Mencuri tali-tali khemah di Padang Arafah dan Mina untuk dijadikan tangkal bagi tujuan pelarisan untuk jualan dan memperbanyakkan tangkapan ikan.
 
7. Membawa balik Tanah Arafah untuk upacara “Memijak Tanah” buat pertama kali bayi untuk menghindarkannya dari sebarang penyakit dan gagah berani.
 
8.Tidak boleh melihat cermin semasa di dalam Ihram. Jika dilihat muka akan menjadi hodoh dan orang tidak suka melihatnya.
 
9.Menyapu-nyapu tiang masjid dan diusap ke muka untuk menambah seri wajah.
 
10.Mengetuk-ngetuk pintu dan gelang kuncinya di kawasan Saei sebagai simbolik kepada mengetuk pintu rezeki. Jika tidak membuatnya, rezeki akan tertutup selama-lamanya.
 
11.Bersetubuh dengan isteri di dalam Masjid al-Haram boleh mendapat anak yang mudah masuk syurga.
 
12. Orang yang mandul boleh segera mendapat anak jika bersetubuh dengan suaminya di dalam Masjid dua kali dari arah pancur emas sekali kerana kepercayaan pancur emas itu melambangkan kemaluan Nabi Adam dan sekali lagi dari arah yang menghala ke Hajar Aswad kerana Hajar al-Aswad melambangkan kemaluan Siti Hawa.
 
13.Kain ihram perlu dibawa balik dan diwasiatkan bila mati nanti hendaklah dikafan dengan kain itu bagi menghindar diri dari siksa kubur.
 
14.Beli khusus kain putih yang hendak dijadikan kafan dan basuh dahulu dengan air zam - zam di Mekah, disimpan dan diwasiatkan untuk dijadikan kain kafan. Dengannya Munkar dan Nakir tidak berani memukul badan yang dibalut dengan kain tersebut.
 
15.Kalau berlaku hujan, maka mandilah di bawah curahan air dari pancur emas agar sembuh segala penyakit dan tidak akan terkena penyakit hawar.
 
16.Tiang - tiang masjid boleh dibeli untuk diwakafkan. Sekiranya ada orang yang menawarkannya, maka jangan disoal banyak, beli sahaja akan menjaminkan masuk syurga.
 
17. Mandi bertelanjang di telaga Ja’aranah boleh memikat suami dan cepat mendapat jodoh bagi yang belum bersuami.
Dan berbagai-bagai khurafat lagi yang masih diamalkan oleh masyarakat Islam Asia Tenggara.











Khutbah Jangan Hina Rasulullah S.A.W

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

Khutbah Jumaat 14.9.2012 : Tuan Guru Hj Abd Hadi Mengencam pembikinan filem dari USA yang menghina Rasulullah SAW melalui mimbar Masjid Rusila.

 

 





Selasa, 18 September 2012

Surat Notis Mesyuarat Agung Kali ke 10 sudah diedarkan

Bersiap siaga menghadapi AGM

Surat edaran makluman Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke 10 sudah diedarkan. Sila tinjau - tinjau peti surat rumah anda.

Mesyuarat Agung ke 10 tahun ini adalah mesyuarat tanpa pemilihan. Mandat Jawatankuasa yang dipilih akan berakhir 31 Mei 2013. (Lihat Bil (1) dlm.MAIS/KP/BPM bertarikh 31 Mei 2011
 
Banner akan digantung esok. Insyaallah
 
Tema yang dipilih untuk tahun ini ialah Sempurnakan Saf, Mantapkan Jemaah.

Isnin, 17 September 2012

Ustaz Zakaria Mamat uzur di hospital Selayang



Ustaz Zakaria - kiri
 
Ustaz Zakaria Mamat kini uzur di Hospital Selayang. Kali terakhir ustaz datang ke surau Ad Diniyyah ialah pada Ramadhan 1433 baru - baru ini. 

Semoga Ustaz cepat sembuh

Inilah wajah lelaki kurang ajar menghina Rasulullah

 
 
 
Ini adalah gambar pertama lelaki dikatakan dalang di sebalik filem anti-Islam yang telah mencetuskan keganasan di seluruh Timur Tengah.

Nakoula Basseley Nakoula juga dikenali sebagai Sam Bacile. Lelaki yang disyaki oleh FBI sebagai pembuat filem yang bertanggungjawab terhadap filem Innocence Of Muslims yang mencemuh Nabi Muhammad.

Salah seorang pelakon filem itu Anna Gurji mengatakan dia telah ditipu oleh pengarah berusia 55 tahun itu. Nakoula adalah Kristian Koptik kelahiran Mesir . Sekarang tinggal di California, beliau adalah seorang peniaga dadah yang disabitkan kesalahan dan yang terakhir dibebaskan dari penjara pada Jun tahun lepas.

Filem ini telah menyebabkan tindakbalas anti-AS dari umat Islam seluruh dunia. Tujuh orang telah terbunuh, beribu-ribu cedera dan malam tadi rusuhan telah merebak ke Sydney, Australia. Ia juga melaporkan bahawa Sudan telah menolak permintaan AS untuk menghantar Marin untuk melindungi kedutaan.
 
Di California, Gurji yang berusia 21 tahun, yang melakonkan watak pengantin kanak - kanak yang dikahwini Muhammad dalam filem tersebut meluahkan rasa kesal kerana dia telah 'dikhianati' oleh Nakoula. Dia juga melahirkan rasa takut akan tindak balas umat Islam ke atasnya
 
'Saya melakonkan watak pengantin perempuan bongsu kepada watak yang bernama George, "katanya. 'Saya tidak tahu George akan ditukar kepada Muhammad. Saya mengunci diri di dalam rumah saya. Saya takut orang-orang di Timur Tengah akan menyalahkan saya


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

 

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A

Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak

Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 

 











 

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Ahad, 16 September 2012

Meraikan anak - anak Tahfiz di jamuan Mini Raya


Ni gambar yang SK sempat rakam ketika jamuan mini raya di kediaman SK minggu lalu. 08 September 2012.  Jamuan raya kecil - kecilan mini Perdana bersama anak - anak Tahfiz dan orang kuat Pusat Tahfiz Ad Diniyyah :)
 
Turut hadir - Orang kuat Pusat Tahfiz Ad Diniyyah
 
Ustaz Zaki sedang memikirkan jawapan kepada soalan "Kenapa orang gali lubang kubur tak boleh pakai cermin mata?"
 
 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Video -Takungan air berusia 3000 tahun dijumpai di Baitul Maqdis

 
 
BAITULMUQADDIS – Beberapa pakar arkeologi menemui sebuah takungan air kuno di sini yang digunakan oleh jemaah semasa ke kota suci bangsa Yahudi, Temple Mount atau dikenali sebagai Haram Ash-Sharif oleh orang Islam. Akhbar MailOnline melaporkan bahawa takungan yang dinamakan cistern itu boleh menyimpan sebanyak 250 kubik meter air.Tempat simpanan air itu dipercayai dibina pada era Tempat Ibadat Pertama sekitar 3,000 tahun dahulu.
Menurut kitab Bangsa Yahudi, Tempat Ibadat Pertama dibina oleh Nabi Sulaiman pada kurun ke-10 sebelum masihi (S.M.) sebelum dimusnahkan 400 tahun kemudian.

“Penemuan ini menjelaskan bahawa sumber air pada era Tempat Ibadat Pertama bukan sahaja bergantung kepada mata air tempatan tetapi juga takungan awam,” kata ketua ahli arkeologi Pihak Berkuasa Alam Semulajadi dan Taman Israel, Tvika Tsuk.
Menurutnya, tapak Tempat Ibadat Pertama yang dibina oleh Nabi Sulaiman kini berada di bawah Dome of the Rock atau Masjid Kubah Emas di sini. – Agensi
 
Jom layan video ini.
 


 
S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja













Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com


Siaran Langsung Dari Masjidil Haram Makkah & Masjid Nabawi - 24 Jam sehari!



Mulai malam ini, SK lampirkan video siaran langsung dari Kota Suci Makkah. Ini adalah siaran langsung. Bukan rakaman. Mulai hari ini anda boleh saksikan suasana di Mekah hari demi hari.

Rajin - rajin lah melayari blog ini . Saksikan perubahan Kota Ibadah Tertua ini!!