Insya Allah Sempurna

Pendaftaran di buka sekarang , hubungi 013 755 7011 / 013 279 1608

Misi Bantuan Kemanusiaan Rohingya Bersama Muslim Care Malaysia

Persaudaraan tanpa sempadan 21 - 25 September 2017

Upah Haji / Badal Haji 2018 kini dibuka

Daftar untuk Badal Haji 2018 / 1439 Sekarang! 013 - 755 7011 / 013 279 1608 InsyaAllah sempurna "

Kami sedang menyemai benih

Jom! Bersama kami berkongsi pahala. Sumbangan dialu - alukan’.

Kami menyusun Soff

Generasi pewaris Al Quran’.

Misi Ziarah Pra Ramadhan Cambodia 2017

Menyampaikan Al Quran, telekung, beras fidyah, wakaf telaga kepada fakir miskin Cambodia ’.

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Kami melahirkan Para Huffaz Al Al Quran”"

Pendaftaran untuk Korban dan Aqiqah di Kemboja dan Vietnam 2018 dibuka sekarang

““Hubungi Suraukini 013 755 7011 / 013 279 1608 - RM320 Satu bahagian "

Misi Bantuan Kemanusiaan Ke Rohingya

““21 - 25 September 2017 ;

Tuol Sleng Genocide Museum Cambodia

Zaman gelap tamadun kemanusiaan

Pelajar Pusat Tahfiz Ad Diniyyah 2016

Generasi Pewaris Al Quran

Sabtu, 26 Jun 2010

Kaifiat Solat Gerhana Bulan (Malam ini

 
Gambar : Ustaz Nurul Khalil menyampaikan Khutbah Solat Gerhana

Lafaz Niat Solat gerhana Bulan“ Usolli Sunnatal husufi Rakataini imaman / ma'muman lillahi taala
Lafaz Niat Solat gerhana Matahari“ Usolli Sunnatal Kusufi Rakataini imaman / ma'muman lillahi taala

Sahaja aku solat sunat gerhana bulan / matahari  dua rakaat kerana Allah Taala.”


1. Takbiratul Ihram.
2. Membaca doa iftitah.
3. Membaca Ta`awudz. ( تعاوز )
4. Membaca surah al-Fatihah.
5. Membaca mana-mana surah, yang terlebih afdhal surah al-Baqarah.
6. Ruku’ dan membaca tasbih kira-kira membaca 100 ayat.
7. Iktidal serta membaca surah al-Fatihah dan membaca surah ali-Imran atau mana-mana surah.
8. Ruku dangan membaca tasbih kira-kira membaca 90 ayat.
9. Iktidal.
10. Sujud dan membaca tasbih.
11. Duduk antara 2 sujud.
12. Sujud kembali.
13. Berdiri ke rakaat kedua.
b. Rakaat kedua.

1. Membaca surah al-Fatihah.
2. Membaca surah al-Nisa’ atau mana-mana surah.
3. Ruku’ dan membaca tasbih kira-kira membaca 70 ayat semasa ruku’.
4. Iktidal serta membaca surah al-Fatihah dan membaca surah al-Maidah atau mana-mana surah.
5. Ruku dangan membaca tasbih kira-kira membaca 50 ayat.
6. Iktidal.
7. Sujud dan membaca tasbih.
8. Duduk antara 2 sujud.
9. Sujud kembali.
10. Membaca tasyahud akhir.
11. Memberi salam.

Tidak perlu iqamah tapi cukup sekadar ucapan : ( الصِّلاَةُ جَامِعَةً )
Sunat menyaringkan suara pada bacaan Fatihah dan surah ketika solat sunat gerhana bulan dan perlahan ketika solat sunat gerhana matahari. Disunatkan mandi untuk solat gerhana, seperti hendak solat Jumaat.

S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

 

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A

Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak

Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 

 








 

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Jumaat, 25 Jun 2010

Memori Suraukini

Kenangan terindah


Klip ini mungkin belum pernah anda tonton. Pertama kali klip ini dipertontonkan kepada jemaah dalam Mesyuarat Agung Surau pada tahun 2008. Klip ini menceritakan tentang peristiwa yang berlaku sepanjang tahun tersebut. Sebahagian dari individu dalam klip ini ada yang telah berhijrah, ada juga yang telah pergi meninggalkan dunia yang fana ini.

Klip ini menceritakan sejarah transformasi bangunan surau, saat susah senang mencari dana untuk pembesaran surau, aktiviti sepanjang tahun, bencana ribut yang merosakkan struktur surau dan pelbagai kenangan lain yang menjadi memori indah bersama.

SK abadikan sejarah ini ke dalam blog untuk menjadi sebahagian sejarah yang boleh dikenang anak cucu kita nanti.


 





Khamis, 24 Jun 2010

Gerhana Bulan Separa Sabtu Ini

Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

”Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda di antara tanda-tanda kekuasaan Allah. Gerhana ini tidak terjadi karena kematian seseorang atau lahirnya seseorang. Jika melihat hal tersebut maka berdo’alah kepada Allah, bertakbirlah, kerjakanlah shalat dan bersedekahlah.” (HR. Bukhari no. 1044)

KUALA LUMPUR, 23 Jun (Bernama) -- Orang ramai berpeluang menyaksikan gerhana bulan separa antara pukul 7.22 malam hingga 10.20 malam Sabtu ini. Gerhana bulan itu akan bermula pada pukul 4.57 petang tetapi orang ramai tidak dapat melihatnya disebabkan bayangan penumbra Bumi yang kurang gelap dan bulan belum terbit dari ufuk.

Ia hanya boleh dilihat apabila bulan mulai terbit pada pukul 7.22 malam, kata kenyataan Bahagian Komunikasi Korporat Agensi Angkasa Negara (Angkasa) di sini pada Rabu. Pada amnya, gerhana bulan akan berlaku ketika fasa bulan penuh dan pada masa sama bulan melintasi bayang Bumi.

Kali terakhir gerhana bulan separa berlaku pada 1 Jan lepas. Angkasa akan menyediakan beberapa teleskop untuk orang awam menyaksikan gerhana bulan separa secara percuma dari pukul 8 malam hingga 10 malam di Planetarium Negara. Orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut boleh menghubungi Planetarium Negara di talian 0322734301 / 4303/5484 atau layari laman web



Keajaiban Tuhan : Allah lindungi Jenazah Ulama' di Dalam penerbangan.




Semalam 23 Jun ialah hari ulangtahun ke 8 pemergian Allahyaraham Ustaz Fadhil Noor. SK masih ingat benar tarikh ini kerana pada tarikh ini SK sedang sibuk - sibuk mengemas masuk rumah baru. Berita yang mengejutkan pada pagi 23 Jun 2002.

Sekadar mengimbas perjuangan beliau SK kepilkan kisah ini.

Subhanallah.

Seorang bekas pilot bukan beragama Islam beralih kepada Islam setelah beliau mengalami sendiri satu kejadian aneh beberapa tahun lalu. Menurut beliau, kejadian itu berlaku semasa beliau ditugaskan untuk membuat 1 penerbangan ihsan bagi menghantar jenazah seorang ulamak terkenal tanahair dari Kuala Lumpur ke sebuah negeri di Utara tanahair. Dari penceritaan, beliau amat takjub kerana sepanjang perjalanan, pesawat itu dipayungi oleh awan sedangkan pada waktu itu cuaca panas terik dan ini disaksikan juga oleh krew - krew lain dalam pesawat itu.

"itulah ana paling takjub. Ana tanya kawan2 ana, mereka juga kata tak pernah alami kejadian seperti itu. Masya Allah! awan sentiasa payungi pesawat yang bawa allahyarham daripada terkena terik matahari " kata beliau. "ana tahu, jenazah yang ada dalam pesawat itu seorang ulama. Ulama ini membuat kerja2 dakwah, suruh orang berbuat baik, jauhi mungkar...tiba2 hati ana terdetik, ulama ini seorang Islam.Ana lihat ada kebenaran dalam Islam." katanya lagi

"Selepas tengok awan pelik dari mula sampai akhir penerbangan, ana beritahu rakan Muslim dalam pesawat, ana nak masuk Islam, ana betul2 kagum dengan kebesaran Allah ujar bekas pilot itu lagi yang sebelumnya tidak pernah terfikir untuk menukar agama nenek moyangnya. Menurut wartawan yang menulis artikel ini, sebenarnya beliau juga merupakan seorang sukarelawan dan turut membantu menguruskan jenazah ulama terkenal itu sebelum dibawa menaiki pesawat.

Wartawan tersebut menceritakan kepada bekas pilot itu yang dia turut menyembahyangkan jenazah almarhum yang meninggal akibat serangan jantung di sebuah hospital di Kuala Lumpur. Jenazah dimandi dan di kapankan di hospital sebelum dibawa ke Surau Al Mustaqimah, Bandar Tun Razak untuk disembahyangkan.

Ketika itu beliau melihat ribuan orang datang dari setiap pelusuk negara dan sama2 memberi penghormatan terakhir kepada almarhum. Beliau juga memberitahu kepada bekas pilot itu yang beliau amat takjub apabila melihat bilangan orang yang hadir sangat ramai sehingga terpaksa bersesak sesak berdiri.Wartawan itu juga mengatakan yang beliau amat terasa bangga apabila melihat jenazah turut diiringi anggota polis ke pangkalan TUDM Subang.

Mengikut wasiat, almarhum mahu jasadnya disemadikan di madrasah yang menempatkan sebuah kolej pengajian Islam di negeri kelahirannya..






Rabu, 23 Jun 2010

Kenali Imam - imam Masjidil Haram dan Bacaannya

Syeikh Maher Mueaqly
 
Anda mungkin pernah mendengar suara mereka tetapi tidak mengenali wajah mereka. Laman web ini bagus untuk dikunjungi. Kenali wajah imam - imam masjidil haram dan bacaan mereka. Dengar bacaan mereka secara streaming. Pilih Surah pilihan Anda.
klik di sini

http://www.assabile.com/Saudi-Arabia/


 

Syeikh Saad Al Ghamidi

Syeikh Shuraim

Syeikh Abdul Rahman Sudais
 


SEKOLAH UNRWA DI BEIT LAHIA, GAZA , PALESTINE DI BEDIL


Anda boleh saksi sendiri betapa peritnya kehidupan saudara2 kita di Palestine. Dibedil diracun tidak henti2 setiap hari, Niat mereka satu sahaja ingin menghapuskan rakyat palestine dari muka bumi ini.

Gambar ini menceritakan segalanya




bom berangkai










 

Ada kisah yang bercerita di dalam lagu ini.
 

 


Selasa, 22 Jun 2010

Post Mortem Kem Generasi Harapan 2010 Malam ni

Selepas berjerih payah mengatur dan merancang aktiviti Kem Generasi Harapan 2010. Alhamdulillah kem ini berjaya juga diadakan. Banyak perkara yang boleh dipelajari. Ada kekurangan yang perlu dibaiki. Terimakasih yang tak terhingga kepada ke enam - enam orang fasilitator yang mantap dan bertenaga.

Malam ni jangan lupa, sesi post mortem. Bedah siasat - menyiasat kelemahan untuk dibaiki -

Macam biasa kita mesyuarat di surau. CSI pun akan turut serta.

Kisah Orang Miskin membina Masjid Shanke Yadem di Istanbul



"Mungkin kita tak percaya jika tidak melihat faktanya. Seorang yang tidak kaya, bahkan tergolong miskin, namun mampu membangun sebuah Masjid di Turki. Nama masjidnya pun paling aneh di dunia, yaitu “Shanke Yadem” (Anggap Saja Saya Sudah Makan). Sangat aneh bukan? Di sebalik Masjid yang namanya paling aneh tersebut ada cerita yang sangat menarik dan mengandung pelajaran yang sangat berharga bagi kita.

Begini ceritanya :

Di sebuah kawasan Al-Fateh, di pinggiran kota Istanbul ada seorang yang warak’ dan sangat sederhana, namanya Khairuddin Afandi. Setiap kali ke pasar ia tidak membeli apa - apa. Ketika merasa lapar dan ingin makan atau membeli sesuatu, seperti buah, daging atau manisan, ia berkata pada dirinya: Anggap saja sudah makan yang dalam bahasa Turkinya “ Shanke Yadem” .

Nak tau apa yang dilakukannya selepas itu? Khairuddin  berkata dalam hatinya "Aku tak perlu membeli makanan ini, Wang ini seharusnya digunakan dimasukkan ke dalan tabung… Begitulah yang dia lakukan setiap bulan dan sepanjang tahun. Ia mampu menahan dirinya untuk tidak makan dan belanja kecuali secukup menjaga kelangsungan hidupnya saja.

Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun Khairuddin Afandi istiqamah dengan amal dan niatnya yang kuat untuk mewujudkan impiannya membangun sebuah masjid. Tanpa terasa, akhirnya Khairuddin Afandi mampu mengumpulkan dana untuk membangun sebuah masjid kecil di daerah tempat tinggalnya. Bentuknya pun sangat sederhana, sebuah pagar persegi empat, ditandai dengan dua menara di sebelah kiri dan kanannya, sedangkan di sebelah arah kiblat ditengahnya dibuat seperti mihrab.

Gambar : Masjid Shanke Yadem

Bentuknya boleh sederhana, namun jamaah sudah berdatangan dari penjuru desa sebelum waktu shalat masuk

Akhirnya, Khairuddin cita - cita Khairudin yang amat mulia itu tercapai. Masyarakat di sekitarnya kehairanan, mereka kagum dengan  Khairuddin yang miskin itu. Di dalam dirinya tertanam sebuah cita - cita mulia untuk membangunkan sebuah masjid dan berhasil dia berjaya. Khairudin ternyata orang yang sangat luar biasa, kerana ramai orang yang kaya masih tidak mampu berbuat kebaikan sepertinya.

 
Gambar : Jemaah berpusu - pusu menunai solat Jumaat di MAsjid Shanke Yadem

Setelah masjid tersebut didirikan, masyarakat kagum dengan Khiruddin Afandi. Mereka kagum bagaimana cerita seorang yang miskin boleh membangun masjid. Mereka sepakat memberi namanya dengan: “Shanke yadem” (Angap Saja Saya Sudah Makan).

Subhanallah! Sekiranya orang - orang kaya dan memiliki penghasilan lebih dari kaum Muslimin di dunia ini berfikir seperti Khairuddin, berapa banyak dana yang akan terkumpul untuk kaum fakir miskin? Berapa banyak masjid, sekolah, rumah sakit dan keperluan hidup lainnya yang dapat dibangunkan? Berapa banyak infrastruktur yang dapat kita realisasikan, tanpa harus meminjam ke lembaga dan Negara yang memusuhi Islam dan umatnya?

Kalaulah kaum Muslimin ketika ini memiliki konsep hidup sederhana dan mementingkan kehidupan akhirat dan mengutamakan istana di syurga berbanding rumah di dunia, seperti yang dimiliki Khairuddin Afandi, pastilah umat ini mampu meninggalkan yang haram dan syubhat dalam hidup mereka. Mereka pasti mampu mengalahkan syahwat duniawi yang menipu itu. Sebagai hasilnya, pastilah negeri - negeri Islam akan berlimpah keberkatan yang Allah bukakan dari langit dari bumi.

Maka ambil pelajaranlah wahai orang - orang yang menggunakan akal sehatnya - Al A'raf
Note : (FJ)Dari buku “Keajaiban Sejarah Ustmani”, oleh : Ust. Urkhan Mohamad Ali









Ahad, 20 Jun 2010

Sebahagian gambar Kem Generasi Harapan

Ramai peserta minta saya uploadkan gambar - gambar aktiviti di blog ini. Insyaallah saya cuba mencari ruang masa untuk upload gambar. Line internet sangat slow. Banyak gambar - gambar menarik yang sempat dirakam yang ingin saya upload. Kelajuan internet membosankan. Nanti saya akan upload sikit demi sedikit . Harap dapat bersabar ye!


Sesi taklimat di awal petang hari pertama
Ikrar membuang sifat - sifat mazmumah
Motivasi Remaja Bersama Ustaz Yusri Abdul Karim
Peserta mengikuti program hafazan Surah As Soff
Membina generasi yang saling bekerjasama
Aktiviti "Ice Breaking"

Testimoni kejayaan
Peserta mendirikan khemah masing - masing
Generasi Harapan BBS2A
Teknik memasang khemah sambil cekak pinggang
Hahaha! ni pehal ni?
Apa yang Ustaz Zamri dah buat sampai nangis nangis ni???
Bab makan semua puas hati!
Dengar Ye! Big Boss bagi arahan
Picit kepala berjemaah. heheheh!

Katak Dalam Mee Goreng di Oldtown Bukit Tinggi Klang

KUALA LUMPUR 19 Mac – Sanggupkah anda menikmati hidangan mi goreng berlaukkan kaki katak seperti insiden yang menimpa seorang pelajar lelaki ketika dia sedang menjamu selera bersama ahli keluarganya di sebuah kopitiam di Bukit Tinggi, Klang baru-baru ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 8 malam pada 11 Mac lalu, Aliff Shanaz, 23, terkejut apabila mendapati terdapat kaki katak dalam menu mi goreng yang dinikmatinya selepas tiga kali dia menyuap hidangan itu.


Sejurus selepas kejadian itu, dia terus mengadu kepada juruwang di kopitiam berkenaan yang kemudiannya memaklumkan perkara itu kepada pengurus kedai makan tersebut. Katanya, beberapa pekerja kopitiam berkenaan telah mengambil gambar kaki katak dalam hidangan mi goreng itu selepas dia bertegas tidak akan memulangkan hidangan tersebut.

“Pengurus itu cuba pujuk saya dengan berjanji untuk menggantikan menu lain dan tidak mengenakan bayaran ke atas hidangan tersebut.
“Saya rasa tidak berpuas hati kerana pengurus tersebut gagal memberi penjelasan bagaimana kaki katak berkenaan boleh dimasukkan dalam menu makanan yang saya pesan.

“Malah, saya turut meminta pengurus itu menandatangani laporan yang telah saya buat untuk tindakan selanjutnya, bagaimanapun dia menolak dengan alasan arahan daripada pihak atasan,” katanya di sini hari ini.

Aliff kemudian turut mengambil gambar hidangan itu sebelum dibungkus dan dibawa pulang sebagai bahan bukti.

Berikutan insiden itu, dia membuat aduan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Jabatan Agama Islam Selangor serta satu laporan polis di Balai Polis Klang pada 14 Mac lalu.

Pelajar tersebut turut membuat satu aduan kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pada petang semalam.Katanya, tindakan itu dibuat kerana dia tidak mahu insiden yang sama menimpa umat Islam lain supaya berhati-hati sekiranya berkunjung ke kopitiam.

Dalam pada itu, Setiausaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan memberitahu, pihaknya menasihatkan orang ramai agar tidak mudah terpedaya dengan sijil halal yang digantung di kedai-kedai kopitiam.

“Pihak kami berharap kerajaan akan mengambil tindakan tegas terhadap pengusaha-pengusaha kopitiam yang masih berdegil memohon sijil halal bagi makanan dan minuman untuk dijual di premis mereka,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

utusan online