Insya Allah Sempurna

Pendaftaran di buka sekarang , hubungi 013 755 7011 / 013 279 1608

Misi Bantuan Kemanusiaan Rohingya Bersama Muslim Care Malaysia

Persaudaraan tanpa sempadan 21 - 25 September 2017

Upah Haji / Badal Haji 2018 kini dibuka

Daftar untuk Badal Haji 2018 / 1439 Sekarang! 013 - 755 7011 / 013 279 1608 InsyaAllah sempurna "

Kami sedang menyemai benih

Jom! Bersama kami berkongsi pahala. Sumbangan dialu - alukan’.

Kami menyusun Soff

Generasi pewaris Al Quran’.

Misi Ziarah Pra Ramadhan Cambodia 2017

Menyampaikan Al Quran, telekung, beras fidyah, wakaf telaga kepada fakir miskin Cambodia ’.

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Kami melahirkan Para Huffaz Al Al Quran”"

Perspektif Kompleks Ad Diniyyah

“Jom! menyumbang Untuk pembesaran Surau Pusat Tahfiz Ad Dinyyah Hubungi 0137557011 ”"

Pendaftaran untuk Korban dan Aqiqah di Kemboja dan Vietnam 2018 dibuka sekarang

““Hubungi Suraukini 013 755 7011 / 013 279 1608 - RM320 Satu bahagian "

Misi Bantuan Kemanusiaan Ke Rohingya

““21 - 25 September 2017 ;

Tuol Sleng Genocide Museum Cambodia

Zaman gelap tamadun kemanusiaan

Pelajar Pusat Tahfiz Ad Diniyyah 2016

Generasi Pewaris Al Quran

Sabtu, 24 Mac 2012

Kapal terbang kertas terbesar!! - Video


ELOY, Amerika Syarikat (AS) – Sebuah kapal terbang kertas gergasi meluncur di udara selama enam saat di sebuah gurun di sini kelmarin.Kapal terbang sepanjang 12.19 meter (m) dan seberat 362.87 kilogram itu direka oleh jurutera terkenal, Art Thompson. Ia dicipta bagi menggalakkan golongan muda meminati penerbangan.

Sebuah helikopter menarik pesawat kertas itu ke udara pada ketinggian setinggi 1,219m dengan menggunakan kabel.Helikopter itu kemudian mengendurkan kabel tersebut bagi membolehkan kapal terbang berkenaan meluncur di udara.

Kapal terbang tersebut kemudian jatuh di kawasan gurun itu selepas bergerak pada kelajuan 157.71 kilometer sejam. – Agensi   



SK: Teringat main kapal terbang kertas masa kecik kecik dulu. :)
 


Jumaat, 23 Mac 2012

Al Quran memberi syaafaat!!




Sabda Rasulullah
Maksudnya: “Pada hari kiamat nanti di syurga akan dikatakan kepada orang yang suka membaca al-Quran, ‘Bacalah dan lembutkanlah. Bacalah dengan tartil sebagaimana kamu membacanya ketika di dunia! Sesungguhnya kedudukanmu bergantung kepada akhir ayat al-Quran yang kamu baca’.

Orang yang menghafal satu juzuk berada di salah satu tangga syurga. Darjat yang dia dapatkan sesuai dengan banyaknya juzuk yang dia hafal, demikian seterusnya dengan orang yang hafal dua juzuk, tiga juzuk dan seterusnya.

 Di dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

 "Pada hari kiamat nanti, di hadapan Allah S.W.T tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al-Quran, bukan Nabi, bukan malaikat dan sebagainya".

Rasullah s.a.w bersabda , Maksudnya :

“Bacalah Al Quran , sesungguhnya pada hari kiamat nanti al Quran akan datang sebagai pembawa syafaat kepada yang membacanya “








Khamis, 22 Mac 2012

Travelog Haj 1432 - Rakaman santai sewaktu di Makkah


Hotel Abraj Janadriah

SK dah lama teringin nak berkongsi gambar gambar semasa di Makkah Mukarramah. Banyak gambar yang ingin dikongsi, tapi masa agak mencemburui. Tak sempat nak muatnaikkan gambar ke blog. :(. Malam ni SK cuba untuk upload beberapa keping. Gambar - gambar santai jer ni. Sambil mengimbau kenangan di tanah suci tempohari.

Gambar di atas adalah gambar hotel tempat penginapan SK selama berada di Makkah. Lebih 30 hari SK berada di hotel ini. Hotel ini juga merupakan Pejabat Tabung Haji. Lebih 6000 jemaah menginap di sini. Jarak antara hotel ke Masjid sekitar 850 meter. Berulang alik ke masjid mendaki bukit.

Boleh tahan juga jaraknya tu!! Tengok gambar kat bawah ni!

Laluan dari Masjid ke hotel. Nampak bukit tu??

Semua kemudahan lengkap di hotel ini. Klinik, bank, kedai dobi, restoran,  kedai makan melayu, roti canai, teh tarik , semua ada di sini.


Nasi lemak pun ada. Ni Nasi lemak versi Makkah.
Mandy Laham!! sure terangkat
Sesekali melepas geram. Bosan dengan nasi lemak, pekena nasi Mandy. Kambing selonggok. Nasi lembut. Pekena nasi mandy dengan laban (yogurt) memang syiokkk!!

SK saja letak gambar nasi mandy ni, nak bagi cinagambar terliur. :) 


Kalau teringin makan ayam goreng, biasanya kedai ini la menjadi tumpuan. terletak kira - kira 300 meter je dari Hotel abraj Janadriyah. Ayam goreng panas - panas. 12 riyal harganya. :). Harga ayam ni meningkat sampai 15 riyal bila tiba waktu puncak. Orang ramai , harga dah jadi lain.


Sorrafa : Maksudnya Kedai money changer - kedainya sempoi je. Tiada pengawal keselamatan. Duit berlonggok - longgok atas meja. Semuanya aman, tiada penyamun.:) .

Semoga gambar - gambar ini dapat memotivasi diri anda untuk ke sana juga nanti. :) Azam dihati ye!

Moga - moga sampai ke sana nanti, Insyallah!!

Jumpa lagi di catatan travelog haj yg lain. Wassalam!

Link Berkaitan Travelog Haji 2011 / 1432











Mexico bergegar seminit. 7.4 SR


BANDARAYA MEXICO: Gempa bumi kuat berukuran 7.4 skala Richter menggegarkan selatan Mexico kelmarin, merosakkan lebih 800 rumah berhampiran pusat gegaran dan menyebabkan bangunan bergoyang serta menimbulkan kebimbangan serta panik di kalangan penduduk termasuk yang tinggal beratus-ratus kilometer dari ibu negara.
Pekerja dan penduduk dalam keadaan takut memenuhi jalan raya di ibu negara. Perkhidmatan telefon tergendala di bandar raya itu dan seluruh kawasan yang merasai gegaran sekurang-kurangnya satu minit.

Beberapa kawasan penempatan mengalami gangguan bekalan elektrik, menurut Datuk Bandar Marcelo Ebrard, yang mewujudkan talian hotline untuk orang ramai membuat aduan.

Sebuah jambatan pejalan kaki turut runtuh menghempap sebuah bas transit yang kosong. Seramai 40 penumpang terkandas untuk seketika di dalam tren di lapangan terbang Bandaraya Mexico tetapi dikeluarkan tidak lama kemudian.

Lapangan terbang ditutup untuk sementara tetapi pegawai berkata, landasan tidak rosak dan operasi disambung semula.

Perunding alam sekitar, Samantha Rodriguez, 37, yang dipindahkan dari tingkat 11 bangunan pejabat Menara Angel, berkata dia menyangka keadaan akan berlaku sekejap tetapi tembok mula retak dan bergegas keluar bersama rakan sepejabat. Gempa bumi terbaru adalah terkuat menggegarkan Mexico sejak gegaran maut pada 1985 yang membunuh beribu-ribu orang di Bandaraya Mexico.

Kawasan paling teruk ialah di negeri Oaxaca dan Guerrero, selatan Mexico. Di Guerrero, pegawai mengesahkan 800 rumah rosak, dengan 60 lagi runtuh.








Pusat Tahfiz Ad Diniyyah - Kami sediakan guru ijazah bersanad

Penurunan Ijazah Al Quran Generasi ke generasi

Apakah Ijazah Al Quran bersanad??

Ijazah Al-Quran ialah satu anugerah seperti sijil pengiktirafan yang diberikan oleh tuan guru kepada anak muridnya yang selesai menguasai bacaan Al-Quran secara talaqqi & musyafahah bersama tuan guru yang juga memiliki ijazah.
 
Sanad pula ialah senarai rantaian nama panjang, bermula dari pemilik sanad hinggalah berakhir kepada Allah S.W.T. Selalunya, pemberian sanad akan disatukan sekali dengan ijazah Al-Quran. Oleh itu, lebih mudah untuk kita memahami ijazah dan sanad sebagai perkara yang sama.
 
Setiap sanad terkandung di dalamnya senarai nama yang panjang dan berturutan. Ia bersifat sambung- menyambung tanpa terputus bermula dari nama pemilik sanad, kemudian diikuti nama tuan guru Al- Qurannya dan seterusnya tuan guru kepada ’tuan guru’ pemilik sanad.
 
Dengan kata lebih mudah, ia lebih kurang begini : En. Sabaruddin (pemilik sanad) – belajar Al-Quran dengan En. Sham (tuan guru Al-Qurannya) – belajar Al-Quran kepada En Arman (tuan gurunya) – belajar Al-Quran kepada En. Sapuan (Tuan gurunya)……….

Senarai ‘tuan guru kepada tuan guru’ ini akan berterusan, merentasi beberapa para ahli Qurra’ terkemuka seperti Imam Syatibi r.a, Imam Jazari r.a, terus - menerus bersambung hinggalah ke generasi ta’bi’-taa’bi’in, kemudiannya para taa’bi’iin iaitu generasi ketiga, kemudiannya para sahabat yang mulia seperti Ali bin Abi Talib, Saidina Uthman Affan dll, di mana mereka semuanya berguru secara langsung dengan Manusia Agung, tuan guru Al-Quran terulung iaitu Rasulullah S.A.W.
 
Senarai mulia ini itu tidak terhenti hingga setakat Rasulullah sahaja. Ia akan bersambung dengan nama ‘tuan guru’ Rasulullah iaitu Malaikat Jibril a.s dan seterusnya yang terakhir, pemilik Kalamullah iaitu Allah Azza Wa Jalla.
SK: Anak - anak Tahfiz Ad Diniyyah. Anda patut berbangga kerana anda mempunya Guru Ijazah bersanad. Jangan lepaskan peluang keemasan ini. Belajar bersungguh - sungguh . Betulkan sebutan bacaan dan hafazan!!







Rabu, 21 Mac 2012

Renungan sebelum masuk tidur!!



Sabda Rasulullah S.A.W

"Orang yang bermurah hati dekat pada Allah, dekat pada manusia dan dekat kepada syurga. Sedangkan orang kikir, jauh dari Allah, jauh dari manusia dan jauh dari syurga dan dekat dengan neraka. Orang yang jahil bersifat pemurah lebih disukai ALLAH daripada ahli ibadat yang kikir"

Hadith Riwayat Termizi








Selasa, 20 Mac 2012

Pencapaian Hafazan Terkini Pelajar Tahfiz Ad Diniyyah

TERKINI!! Rekod pencapaian pelajar Tahfiz Ad Diniyyah (Hafazan bermula 3 Januari 2011 - 29 Februari 2012)


Muhammad Zulhusni Bin Othman
11 1/4 Juzuk


 Hafizieamru Bin Mohamad Radzi
Pencapaian Hafazan : 11 Juzuk

 Muhammad Syafiq Ismat Bin Mahdir
Pencapaian Hafazan : 9 1/2 Juzuk

Ahmad Fahmi Bin Abd Rahman
Pencapaian Hafazan : 10 1/2 Juzuk


Muhammad Afif Mirza Bin Zamali
7 Juzuk

Muhammad Aqil Syahmi Bin Asri
Pencapaian Hafazan : 8 Juzuk
Suhaizad Bin Sulaiman
Pencapaian Hafazan : 8 Juzuk

Izzat Fadhulullah Bin Ahmad Faiz
1/2 Juzuk

Muhammad Azam Bin Janudin
Pencapaian Hafazan : 7 Juzuk

Muhammad Hakim Bin Mohd Isa
Pencapaian Hafazan : 6 Juzuk

Muhammad Harraz Azhad Bin Mohd Zainuddin
8 Juzuk

Muadzathif Bin Mohd Radzi
5 1/2  Juzuk

Aiman Bazli Abdul Ghani
2 1/2 Juzuk

Muhammad Fakhrurazi
4 1/2 Juzuk

Muhamad Ideal Zulkifli
3 1/2 Juzuk

Zulhilmi Bin Zulkifli
1 Juzuk

Muhammad Faiz Bin Azhar
5 Juzuk

Muhammad Syaiful Bin Samsuri
2 1/2 Juzuk

Muhammad Qayyim Naqiuddin
Kemasukan 2012
1 1/2 Juzuk