Insya Allah Sempurna

Pendaftaran di buka sekarang , hubungi 013 755 7011 / 013 279 1608

Misi Bantuan Kemanusiaan Rohingya Bersama Muslim Care Malaysia

Persaudaraan tanpa sempadan 21 - 25 September 2017

Upah Haji / Badal Haji 2018 kini dibuka

Daftar untuk Badal Haji 2018 / 1439 Sekarang! 013 - 755 7011 / 013 279 1608 InsyaAllah sempurna "

Kami sedang menyemai benih

Jom! Bersama kami berkongsi pahala. Sumbangan dialu - alukan’.

Kami menyusun Soff

Generasi pewaris Al Quran’.

Misi Ziarah Pra Ramadhan Cambodia 2017

Menyampaikan Al Quran, telekung, beras fidyah, wakaf telaga kepada fakir miskin Cambodia ’.

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Kami melahirkan Para Huffaz Al Al Quran”"

Perspektif Kompleks Ad Diniyyah

“Jom! menyumbang Untuk pembesaran Surau Pusat Tahfiz Ad Dinyyah Hubungi 0137557011 ”"

Pendaftaran untuk Korban dan Aqiqah di Kemboja dan Vietnam 2018 dibuka sekarang

““Hubungi Suraukini 013 755 7011 / 013 279 1608 - RM320 Satu bahagian "

Misi Bantuan Kemanusiaan Ke Rohingya

““21 - 25 September 2017 ;

Tuol Sleng Genocide Museum Cambodia

Zaman gelap tamadun kemanusiaan

Pelajar Pusat Tahfiz Ad Diniyyah 2016

Generasi Pewaris Al Quran

Sabtu, 22 Mei 2010

Suraukini hampir berusia 2 bulan , Posting ke 100


Blog suraukini adalah satu catatan peribadi Setiausaha Surau Ad Diniyyah. InsyaAllah satu hari nanti SK akan uruskan satu website rasmi Ad Diniyyah.

Pejam celik , pejam celik , sedar - sedar suraukini dah hampir mencecah usia 2 bulan, sehingga malam tadi jumlah posting telah mencecah angka 100. Jumlah pengunjung hingga ke pagi ni dah mencapai 6922.

Terimakasih atas sokongan semua.

Mungkin ada yang tak perasan selain dari blog suraukini, SK pernah uruskan blog berkaitan pembinaan surau satu masa dulu. Blog ini beroperasi sekitar 6 bulan saja. Bagaimanapun blog itu sudah tidak aktif lagi. Lupa passwordnya, :(. Tetapi semua catatan sepanjang pembinaan surau ada di situ.

Untuk kenangan kita bersama, sejarah kita bersama, mungkin juga untuk kenangan anak cucu kita nanti.

klik sini http://addiniyyah.blogspot.com/

K R I S T A L  T A S N I M  E N T E R P R I S E

Menyokong penuh usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja


<

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Tiada hafalan ibarat rumah yang kosong. Jom! Hafaz Al aquran!


Daripada Aisyah, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Orang (mukmin) yang mahir membaca al-Quran, maka kedudukannya di akhirat ditemani para malaikat yang mulia. Dan orang yang membaca al-Quran padahal dia gagap sehingga sulit baginya membaca, maka dia mendapat pahala ganda.” (Hadis riwayat Muslim)

Allah berfirman yang bermaksud: “Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah al-Quran yang mulia (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan), yang tersimpan dalam kitab cukup terpelihara (Lauhul Mahfuzh), yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk diakui bersih suci; al-Quran itu diturunkan daripada Allah Tuhan sekalian alam.” (Surah al-Waaqiah: 77-80)

Dalam kehidupan seharian seorang mukmin, pengajian al-Quran perlu dititikberatkan kerana melalui al-Quran Allah memberi petunjuk kepada hamba-Nya untuk mencapai keredaan dan keselamatan. Melalui al-Quran hamba-Nya dikeluarkan daripada kegelapan kepada cahaya yang terang.

Oleh yang demikian Allah mengangkat dan memuliakan orang yang suka membaca al-Quran seperti mana sabda Rasulullah yang bermaksud: “Orang yang paling baik di antara kalian ialah orang yang belajar al-Quran dan mengajarkannya kepada orang lain.” (Hadis riwayat Bukhari, Abu Daud,Tirmidzi)

Kebaikan membaca al-Quran antaranya, bagi orang yang membaca al-Quran dengan maksud untuk menghafalnya dan dilakukan dengan susah payah maka baginya dua kali pahala, iaitu pahala membaca dan pahala susah payah menghafalnya.

Sementara orang yang membaca al-Quran dengan lisan tertatih - tatih dan berat dirasakannya (gagap) maka baginya dua pahala. Sesungguhnya orang yang membaca al-Quran dan mengamalkannya lebih besar darjatnya daripada orang yang tidak membaca al-Quran.

Ibnu Abbas menceritakan bahawa Nabi SAW pernah bersabda: “Sesungguhnya orang yang di dalam dirinya tidak ada (tidak hafal) suatu ayat al-Quran pun, keadaannya sama dengan rumah yang kosong.”


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha
 
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja











Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Jumaat, 21 Mei 2010

Makkah Mukarramah 12 tahun lagi.




Bagi yang pernah menjejaki kaki ke Dua Bandar suci ini, pasti marasai kerinduan untuk berkunjung ke sana lagi. Mudah - mudahan ada rezeki lagi untuk ke sana. Ini adalah gambaran rupa bentuk Makkah pada sekitar tahun 2022

Tempat melontar di Mina dah bertingkat - tingkat.

Masya Allah. Mudah mudah kita dapat berkunjung lagi pada waktu ini.

Dataran ibadah terbesar.


tempat tawaf sudah berbumbung


Pembangunan terancang.

 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Telur Oh Telur!!

Gambar diambil dari syarikat pengedar telur ayam, telur masin dan telur puyuh di Kg Melayu Subang. Depa ni pemborong telur di mana telur -t elur tersebut dibeli dari 'farm' dan dijual semula kepada pelanggan-pelanggan 'perniagaan' iaitu restoran - restoran dan kedai-kedai runcit.

Sebab tu lah bila beli telur kita kena basuh..tapi kalau dah jadi kes macam ni kena samak jawabnya...

Dulu aku sensitif pasal kes

1. Telur tak basuh bergelumang taik ayam,ada org yg jual roti canai, or roti telur, amik dari papan terus pecahkan kat roti.Tangan dah terkena tahi ayam kering lepas tu pap..pap henyak kat roti canai yang kita nak makan..ehhh geli aku!
2. Telur dibilas-rendam pakai air satu besen sahaja...(cara salah menyucikan najis menurut feqh) Kini tambah lagi satu...
3. Telur dijilat anjing dan bergelumang hama anjing...

Jurufoto ada menegur owner ni pasal anjing ni tak patut la melepak dengan telur-telur tu... Jawapan owner: Tarak!!! ini anjing tarak jilat itu telur, makan pun tarak... Memang la apek oi.....Masalahnya, aku nampak menatang anjing - anjing ni suka jalan hidu sana hidu sini dan moncong hidungnya yang basah tu menyentuh setiap objek yang dihidu....memang sedap sebagai penambah perisa masakan telur.

Moral of the story

Terpulang kepada diri masing - masing, tapi sila berhati - hati dan meneliti bila nak makan kat kedai makan. Aku fed up makin hari makin banyak isu taharah pasal kedai makan terserlah... no wonder umat Islam hari ni bukan main keras hatinya...disebabka n yang masuk ke dalam perut pun macam-macam jenis ingredient gamaknya.

Mungkin elok kita masak sendiri di rumah dengan telur-telur yang dibeli di pasaraya besar, sebab telur ni direct dari farm bukan dari pemborong. Itu pun kalau gudang depa tak guarded by canines.

Ustaz Asraf b. Che Nor

Pemb. Hal Ehwal Islam

Zionos Halang Kapal Lifeline masuk ke Gaza


Khamis, 20/05/2010 – Kerajaan Zionis Israel telah melarang semua kapal Lifeline 4 Gaza yang bertolak dari Eropah untuk masuk ke perairan Palestin. Zionis telah berjumpa dengan duta besar negara-negara Eropah yang menyertai misi keamanan ini.


Misi keamanan itu membawa lebih 500 orang sukarelawan dari 20 negara di seluruh Eropah. Sebanyak 5000tan bahan-bahan binaan di bawa bagi membantu pembangunan semula Gaza. Turut di bawa bekalan perubatan.

Departemen luar negeri Zionis, Senin sore (17/5) mengumumkan pihaknya tidak akan mengizinkan armada “kebebasan” yang membawa bantuan kemanusiaan dan kebutuhan warga masuk Gaza.

Sebelum itu beberapa NGO kemanusiaan dan solidariti Palestin telah membentuk pakatan gerakan untuk menghapuskan halangan Zionis itu.

sumber : COMES

Khamis, 20 Mei 2010

Nokia hilang 3 hari


Ramai yang tanya SK , apa cerita handphone saya yang hilang hari tu. Untuk pengetahuan handphone tu dah jumpa balik. Terimakasih kepada yang memulangkannya. 3 Hari je hilang. Hp merajuk. Dah bercalar balar sikit la bodinya masa jumpa. Tapi still boleh guna. Alhamdulillah.

Gambar diatas memang takde kena mengena dengan handphone SK yang hilang itu. Model terbaru tu hehehhe. Amacam rbi? ada berani beli?








Solat Sunat Taubat


Solat ini dilakukan sebagai tanda kita bertaubat kepada Allah. Tiada waktu yang tertentu ditetapkan, boleh dilakukan pada bila - bila masa sahaja apabila seseoarng itu rasa menyesal dan ingin bertaubat kepada Allah. Seelok - eloknya setelah kita melakukan istighfar, munajat, muhasabah diri...dan bertaubat kepada Allah di tengah malam yang sunyi.. kemudian disusuli dgn solat tahajjud dsb...

Digalakkan utk dilakukan dalam bulan - bulan haram iaitu Muharram, Rejab, Syaaban dan Ramadhan. Boleh dilakukan sebanyak 2 rakaat @ lebih.

Lafaz Niat





Sahaja Aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana Allah SWT
Setelah membaca surah al-Fatihah, bacalah surah al-Kafirun di rakaat pertama dan di rakaat kedua pula Surah al-Ikhlas sebanyak 3 kali.
Doa Sujud terakhir rakaat kedua.








Tiada tuhan melainkan Engkau, Mahasuci Engkau Sesungguhnya Aku tergolong dari Orang Yang Zalim, Ampunilah daku , Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa melainkan Engkau.

Aku memohon ampun kepada Tuhan yang maha Agung yang tiada tuhan melainkan Dialah yang Maha Hidup dan kekal . Aku memohon ampun kepadaNya

2. Tiada had
Tiada keupayaan (untuk mentaati perintahMu) dan tiada kekuatan (untuk menjauhi laranganMu)
melainkan dengan keizinan Allah yang Maha Besar.
3. Ataupun dengan istighfar dan taubat yang ringkas ini
Ya Allah, ampunilah aku dan terimalah taubatku.
Doa Taubat




 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
 
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja
 
 

 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com