Insya Allah Sempurna

Pendaftaran di buka sekarang , hubungi 013 755 7011 / 013 279 1608

Misi Bantuan Kemanusiaan Rohingya Bersama Muslim Care Malaysia

Persaudaraan tanpa sempadan 21 - 25 September 2017

Upah Haji / Badal Haji 2018 kini dibuka

Daftar untuk Badal Haji 2018 / 1439 Sekarang! 013 - 755 7011 / 013 279 1608 InsyaAllah sempurna "

Kami sedang menyemai benih

Jom! Bersama kami berkongsi pahala. Sumbangan dialu - alukan’.

Kami menyusun Soff

Generasi pewaris Al Quran’.

Misi Ziarah Pra Ramadhan Cambodia 2017

Menyampaikan Al Quran, telekung, beras fidyah, wakaf telaga kepada fakir miskin Cambodia ’.

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Kami melahirkan Para Huffaz Al Al Quran”"

Perspektif Kompleks Ad Diniyyah

“Jom! menyumbang Untuk pembesaran Surau Pusat Tahfiz Ad Dinyyah Hubungi 0137557011 ”"

Pendaftaran untuk Korban dan Aqiqah di Kemboja dan Vietnam 2018 dibuka sekarang

““Hubungi Suraukini 013 755 7011 / 013 279 1608 - RM320 Satu bahagian "

Misi Bantuan Kemanusiaan Ke Rohingya

““21 - 25 September 2017 ;

Tuol Sleng Genocide Museum Cambodia

Zaman gelap tamadun kemanusiaan

Pelajar Pusat Tahfiz Ad Diniyyah 2016

Generasi Pewaris Al Quran

Sabtu, 28 Ogos 2010

Qiamullail 10 Malam terakhir


Pimpinan Imam Hafiz Ustaz Nordin dari Pattani

Hari: Isnin
Tarikh : 30 Ogos 2010
Jam: 3.30 - 5.15 Pagi

Mencari Lailatui Qadr

Mencari Lailatul Qadar disunnahkan pada bulan Ramadhan terutama pada sepuluh hari terakhir pada malam yang ganjil iaitu malam 21, 23, 25, 27, dan malam 29. Nabi SAW

الْتَمِسُوْهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي الْوِتْرِ.
Carilah lailatul qadar pada sepuluh hari terakhir pada (malam) ganjil” (HR. Al-Bukhari Muslim).

Dan dalam hadits Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma, Nabi SAW bersabda,


الْتَمِسُوْهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي تَاسِعَةٍ تَبْقَى فِي سَابِعَةٍ تَبْقَى فِي خَامِسَةٍ تَبْقَى.


Carilah dia pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan, Lailatul Qadar (sangat mungkin) ada pada malam kesembilan, malam ketujuh, dan malam kelima.” (HR. Al-Bukhari).


Muslimin dan Muslimat dijemput hadir


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

 Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 








 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Jumaat, 27 Ogos 2010

17 Ramadhan Nuzul Quran



Salam 17 Ramadhan , Salam Nuzul Quran 

Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 keputeraan Nabi Muhammad s.a.w.. Walau bagaimanapun, wujud percanggahan pendapat dikalangan para ulamak, bila berlakunya tarikh Nuzul al-Quran atau penurunan al-Quran :


Kebanyakan ulama berpendapat, al-Quran diturunkan pada malam al-qadar. Ini berpandukan kepada surah al-Qadr, ayat 1 hingga 5. yang bermaksud: Sesungguhnya, Kami telah menurunkannya al-Quran pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat-malaikat dan al-Roh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Sebahagian ulama pula mengatakan al-Quran turun pada bulan Ramadan dengan berpandukan kepada surah al-Baqarah, ayat 185. Allah s.w.t. berfirman: “Beberapa hari yang ditentukan itu ialah bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan batil)”.

Sebahagian ulama lain pula berpendapat lailatul qadar adalah pada 17 Ramadan. Ini terkandung dalam surah al-Dukhan, ayat 3, Allah s.w.t. berfirman: Demi kitab (al-Quran) yang menjelaskan, sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkati, dan sesungguhnya Kamilah yang memberi peringatan. Berdasarkan kepada surah tersebut, malam yang diberkati ialah malam al-Quran pertama kali diturunkan. Kebanyakannya menganggap ia jatuh pada tanggal 17 Ramadan.

Apabila dibahaskan, para ulama bersepakat menyatakan bahawa ayat ini menerangkan berlakunya Perang Badar iaitu peperangan pertama bagi umat Islam pada 17 Ramadan. Hari al-furqan. Pada hari itu tentera Islam seramai 313 orang mencapai kemenangan dan dapat mengalahkan tentera kafir seramai 1,000 orang pada hari pertempuran peperangan Badar yang berlaku pada Jumaat 17 Ramadan tahun kedua Hijrah.

Cara Penurunan Al-Quran

Al-Quran tidak diturunkan sekali gus tetapi diturunkan secara berperingkat-peringkat, seperti mana yang terkandung dalam surah al-Furqan, ayat 32, Allah s.w.t. berfirman: Berkatalah orang-orang yang kafir: “Mengapa al-Quran itu tidak diturunkan kepadanya sekali turun saja?, demikianlah supaya Kami perkuat hatimu dengannya dan Kami membacakannya dengan teratur satu persatu."

Nabi Muhammad s.a.w. hidup di Mekah selama 13 tahun dan Madinah selama 10 tahun. Jadi bagaimana pula al-Quran boleh diturunkan sekali gus 30 juzuk? Baginda menerima wahyu daripada Allah s.w.t. semasa hidup dan selepas kewafatannya barulah al-Quran lengkap. Allah s.w.t. turunkan al-Quran (lengkap 30 juzuk) pertama kali dari Luh Mahfuz dan kemudian ke Baitul Izzah (langit dunia) pada malam bulan Ramadan. Setelah melalui kedua-dua peringkat ini, al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. selama 23 tahun.

Martabat Penurunan Al-Quran

Martabat penurunan al-Quran kepada Nabi Muhammad s.a.w. terkandung dalam empat surah iaitu :

al-Alaq iaitu melalui surah al-Alaq ayat 1 hingga 5, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: “Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam, Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya”.

Al-Qalam ialah mengingatkan menerusi ayat satu yang bermaksud: “Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis”. Allah s.w.t. menunjukkan betapa pentingnya pena dalam menyebarkan ilmu. Untuk mengukuhkan ilmu, manusia digalakkan belajar menulis. Pada zaman Rasulullah s.a.w., para sahabat disuruh menulis di atas pelepah kurma, kulit kambing yang kering dan batu supaya ilmu yang diperoleh tidak hilang.

Al-Muzammil iaitu ketika Nabi Muhammad s.a.w. berjumpa dengan malaikat Jibril yang menyampaikan wahyu pertama kepadanya, Baginda amat takut hingga menggigil seluruh tubuh badannya. Baginda meminta isterinya Khadijah menyelimutkannya dengan kain yang tebal. Pada masa ini, Allah s.w.t. berfirman: “Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk solat) pada malam hari, kecuali sedikit (daripadanya) , (iaitu) separuh daripada waktu malam atau kurangilah daripada separuh itu sedikit, atau lebihkan sedikit daripadanya. Dan bacalah al-Quran itu dengan tartil”. (al-Muzamil: 1-4)

Al-Muddathir iaitu Allah s.w.t. turunkan perintahnya melalui surah al-Muddathir, ayat 1 hingga 2, yang bermaksud: Hai orang yang berkemul (berselimut) , bangunlah, lalu berilah peringatan! Ertinya, dengan pengukuhan ilmu dan kemantapan hubungan yang erat dengan Allah s.w.t., berikanlah peringatan kepada orang yang masih belum mengetahui. Kita dapat melihat bagaimana Baginda menghadapi banyak dugaan dan cabaran dalam menegakkan syiar Islam di Mekah,”

Penurunan empat surah di atas, menunjukkan bahawa setelah mempunyai ilmu, perkara yang paling penting adalah mempunyai hubungan yang intim dengan Allah s.w.t. sebelum terjun berdakwah ke dalam masyarakat. Allah s.w.t. perintahkan bermunajat dan bangun solat pada waktu malam untuk menguatkan mental dan rohani iaitu ciri-ciri penting yang perlu ada pada pendakwah. Sejak turunnya ayat ini, Nabi Muhammad s.a.w. tidak pernah meninggalkan qiamullail.

sumber








Aktiviti Setempat Solat Hajat untuk Anak - Anak UPSR, PMR & SPM 2010



Tarikh : 02 Sept 2010
Hari : Khamis
Masa : Selepas solat Isyak
Penyampaian cenderahati kepada semua pelajar

Semua ibubapa dan penjaga sila maklumkan nama anak - anak yang bakal menduduki peperiksaan tersebut kepada Lajnah Muslimat sebelum 01 September 2010. Puan Hajjah Norbayti Abu Asid

Suraukini







1,000,000 orang solat melimpah keluar masjid


Salam 17 Ramadhan, Salam Nuzul Quran

Inilah yang dinamakan keberkatan bulan Ramadhan. Fenomena yang jarang kita lihat di luar Ramadhan. Gambar ini dirakam dari sebuah Masjid di Iskandariah Mesir. Masjid melimpah ruah dengan manusia. Khabarnya mencecah ke angka 1,000,000 pesolat.

Jumlah begini biasanya hanya boleh dilihat di Masjidil Haram Makkah dan Madinah sahaja. Kini pemandangan begitu sudah boleh dilihat di Iskandariah Mesir

Lihatlah bukan saja masjid melimpah ruah , atas jalanraya pun dipenuhi oleh pesolat menunaikan solat tarawikh berjemaah. MasyaAllah, kalaulah seramai ini rakyat Mesir boleh menunaikan solat pada setiap waktu , Insyaallah tak lama lagi takde seekor pun Israel yang akan tinggal di muka bumi.



melalui email Pakjees
 










Khamis, 26 Ogos 2010

Hukum bermain mercun



Sehari dua ini banyak kisah - kisah bahana bermain mercun terpampang di dada akhbar. Sudah menjadi semacam satu trend setiap tahun apabila hampirnya Aidil Fitri kisah malapetaka bermain mercun dapat kita dengari. Yang terbaru, kisah ngeri mangsa mercun yang berlaku di Negeri Ganu. Kat bawah ni SK letakkan video rakaman tempat kejadian. Ngeri , macam zon perang.

 Ulamak memutuskan hukum bermain mercun ini HARAM. Sebabnya ialah seperti berikut:

1)Mudarat Kepada Diri
2) Mudarat Orang Lain

Ia seringkali mengganggu masyarakat awam sekeliling dengan kebisingan bunyinya selain bahaya letupannya. Jelas ia termasuk dalam perkara yang diharamkan. Tahap pengharamannya lebih dahsyat apabila ia dimainkan di tepi - tepi surau dan masjid tatkala ahli jemaah sedang menunaikan solat.

Demikian juga apabila ia ditujukan ke arah rumah dan individu tertentu dengan niat ingin berseronok-seronok. Ini boleh dikategorikan dengan cubaan membunuh, kerana bakaran api itu boleh menyebabkan sebuah rumah terbakar atau seseorang kanak - kanak atau bayi hilang nyawanya.

Nabi s.a.w bersabda :
من ضَارَّ أَضَرَّ الله بِهِ وَمَنْ شَاقَّ شَاقَّ الله عليه

Ertinya : Barangsiapa yang membawa mudarat maka Allah akan memudaratkan dirinya sendiri, sesiapa yang menyusahkan orang lain, Allah akan menyuasahkannya pula" (Riwayat Abu Daud, no 3635, 3/315; Ahmad, 3/453 ; Tirmidzi : Hasan Gharib ; Syeikh Syuaib, Hasan Bi Syawahidi)

3) Pembaziran

Ia dikira satu pembaziran juga kerana wang yang digunakan dikira dibakar begitu sahaja untuk menikmati letupan yang tiada tentu arahnya.  Allah s.w.t mengurniakan kita harta untuk dibelanjakan sebaiknya dan bukan untuk mengikut hawa nafsu atas alasan kemeriahan lalu membeli pelbagai jenis mercun.

Islam inginkan kita menjadi orang yang mampu mengurus kewangan dengan bijak di bulan Ramadhan. Malah inginkan kita memperbanyakkan sedeqah terutama di akhir Ramadhan. Bukannya membeli mercun yang haram hukumnya.

Video ini mebuktikan bermain mercun boleh  memudaratkan diri sendiri dan orang lain.

 











Rabu, 25 Ogos 2010

10 Malam terakhir Ramadhan


Salam Ramadhan

Kita makin menghampiri malam yang di tunggu - tunggu. Lailatul Qadr. Mudah - mudahan sempat bertemu.

Dalam sepuluh hari terakhir Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam bersungguh - sungguh terhadap hal-hal yang tidak beliau lakukan pada bulan lainnya, kerana itu beliau beri’tikaf pada hari tersebut dan dipergunakannya untuk mencari Lailatul Qadar.

Dalam As-Shahihain, Aisyah radhiallahu ‘anha berkata, “Bila masuk sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan, Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam menghidupkan malamnya, membangunkan keluarganya dan mengencangkan kainnya (menjauhkan diri dari menggauli istrinya).” (HR. Al-Bukhari).

Imam Muslim menambahkan, “Dan bersungguh-sungguh serta mengencangkan kainnya.”

Kalimat “wasadda mi’zarahu” maknanya adalah kiasan dari sebuah persiapan untuk beribadah dan bersungguh-sungguh padanya melebihi dari biasanya, artinya mengoptimalkan ibadah.

Seperti dikatakan dalam bahasa Arab Syadadtu lihadzal amri mi’zari yakni memperkuat dan mengencangkan kainku demi urusan ini.

Dan menurut pendapat lain maknanya adalah kiasan dari menjauhkan diri dari menggauli isterinya. Makna ini yang paling tepat karena kiasan seperti ini telah terkenal di kalangan orang Arab, sebagaimana dalam syairnya:

"Suatu kaum apabila berperang
Mereka mengencangkan kainnya
Kemudian tidak menggauli isterinya
Kendatipun dalam keadaan suci"

Dan makna “ahyal laila” ialah mengisi malam dengan melakukan shalat dan lainnya sebagaimana dikatakan dalam hadits Aisyah radhiallahu ‘anha, “Aku tidak tahu Rasulullah shallallahu ‘alaihui wasallam membaca Al-Qur'an tamat (selesai) satu malam, juga qiyamullail semalam suntuk sampai Shubuh, serta puasa sebulan penuh selain di bulan Ramadhan.” (HR. An-Nasa’i).

Makna kalimat “ahyal lail” dapat diertikan melakukan qiyamullail pada sebagian besar malam atau semalam suntuk selain waktu Isya’ dan sahur, maka jadilah maksudnya menghidupkan sebagian besar malam.
Dan makna “wa aiqazha ahlahu” ialah beliau membangunkan isteri-isterinya agar melakukan solat qiyamullail, dan sudah dimaklumi bahawa beliau sentiasa membangunkan keluarganya di sepanjang tahun tetapi tidak untuk semalam suntuk, dalam Shahih Al-Bukhari dikatakan, “Pada suatu malam, Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam bangun dan berkata,

سُبْحَانَ اللَّهِ مَاذَا أُنْزِلَ اللَّيْلَةَ مِنَ الْفِتْنَةِ مَاذَا أُنْزِلَ مِنَ الْخَزَائِنِ مَنْ يُوقِظُ صَوَاحِبَ الْحُجُرَاتِ يَا رُبَّ كَاسِيَةٍ فِي الدُّنْيَا عَارِيَةٍ فِي الْآخِرَةِ.

Subhanallah fitnah apa yang akan diturunkan pada malam ini .dan apa yang akan diturunkan dari perbendaharaan. dan siapa yang dapat membangunkan orang yang sedang tidur di kamarnya .
betapa banyak orang yang berpakaian di dunianya tetapi telanjang di akhiratnya.” (HR. Al-Bukhari).

Dalam riwayat lain, Nabi shallallahu ‘alaihui wasallam membangunkan Aisyah radhiallahu ‘anha apabila beliau hendak melakukan shalat witir, akan tetapi pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan beliau membangunkan keluarganya lebih tampak jelas dari hari-hari yang lainnya.











Haramkan Minuman ringan Beralkohol

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) hari ini menggesa kerajaan mengharamkan sejenis minuman ringan beralkohol yang menggunakan label buah-buahan. Presidennya SM Mohamed Idris berkata, minuman ringan itu didapati mengandungi alkohol sehingga 5.5 peratus dan ia dijual secara meluas di pasar raya dan kedai 24 jam dan bebas dibeli oleh golongan remaja dan kanak-kanak.

"Minuman itu dijual dalam botol dan tin yang berwarna-warni dengan tujuan untuk menarik perhatian golongan muda terutama kanak-kanak sedangkan kandungan alkohol 5.5 peratus itu adalah tinggi dan tidak wajar dijual kepada kanak-kanak," katanya pada sidang akhbar di Georgetown.

Beliau mendakwa maklumat mengenai kandungan alkohol dalam minuman itu dicetak dengan kecil dan sukar dibaca, membuatkan pengguna menyangka ia adalah minuman ringan berperisa buah-buahan. "Kerajaan harus memandang serius penjualan minuman itu kerana undang-undang negara dengan jelas menyatakan penjualan minuman alkohol adalah dilarang kepada golongan berumur bawah 18 tahun," katanya.

Idris berkata, CAP menerima banyak aduan ibu bapa yang menyatakan anak mereka mula menggemari minuman ringan beralkohol itu.








Majlis Berbuka Puasa & Sumbangan Hari Raya



Anjuran Bersama Surau Ad Diniyyah, Unit Pengurusan Zon BBS Selatan
Dengan Kerjasama Pusat Khidmat Masyarakat DUN Templer

Tarikh : 28 Ogos 2010
Hari : Sabtu
Jam : 7.00 Petang
Tempat : Surau Ad Diniyyah Taman Bandar Baru Selayang Fasa 2A, Jalan Sungai Tua, Batu Caves
Sumbangan akan disampaikan oleh Haji Mohamad Abdul Rahman, Penyelaras DUN Taman Templer

Muslimin muslimat dijemput hadir
 


Isnin, 23 Ogos 2010

Video Malaikat Di Malam Lailatul Qadr?

Salam ramadhan

Kita berada di malam - malam pertengahan Ramadhan. Kita semakin hampir ke malam Al Qadr yang dijanjikan. Allah merakamkan di dalam Al Quran tentang keistimewaan Malam Al Qadr. Mudah - mudahan Allah SWT mengurniakan kita malam yang penuh keistimewaan ini.

Terjemahan Surah Al Qadr.

Bismillahi al-Rahman al-Rahim (Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani).


97-1: Sesungguhnya Kami (Allah) telah menurunkannya (al-Quran) pada malam Al Qadr.
97-2: Dan tahukah engkau apakah malam Al Qadr itu?
97-3: Malam Al Qadr itu lebih utama daripada 1,000 bulan.
97-4: Turun malaikat dan Roh pada malam itu, dengan izin Rab (Tuhan) mereka, membawa segala urusan.
97-5: Sejahtera ia (malam itu) hingga terbit fajar.
 
Wallahu a'lam. Khabarnya video ini dirakam ketika malam - malam terakhir Ramadhan 2008. Apa komen sahabat? Nampak macam imbasan cahaya lampu sahaja kan?

Mudahan Allah kurniakan malam yang mulia ini kepada kita. Insyaaallah

 

 





Ahad, 22 Ogos 2010

Kembali Ke rahmatullah!

Sebentar tadi, suraukini menerima panggilan dari lajnah muslimat memaklumkan tentang pemergian Allahyarham Rosni Bt. Ahmad (isteri kepada En. Hamdan Flat SB). En. Hamdan Bin Hashim seorang ahli jemaah yang konsisten berjemaah di surau  

Allahyarhamha meninggal di Bagan Datoh Perak, dan jenazah telah dikebumikan di negeri kelahiran Kedah Darul Aman.

Insyaallah satu Majlis tahlil akan diadakan malam ini selepas solat Witir. Tabung derma kilat juga akan diedarkan 

Al Fatihah

Travelog Haj 1432 - Kubur di atas kubah Makam Nabi?

Objek Misteri di atas kubah penuh tanda Tanya.

Sumber dari email

SUBHANALLAH, ini adalah sebuah keajaiban yang terjadi sekitar 90 tahun yang lalu.
Diriwayatkan oleh Sheikh Al-Zubaidi:

Ada seseorang pernah mencuba untuk menghancurkan Kubah Nabi Muhammad S.A.W, kubah warna hijau di Masjid Al Nabawi (Gumbad-e-Khizra) Madinah, yang juga menjadi tanda tepat di bawahnya terdapat makam Rasulullah S.A.W. Namun, ketika sang pelaku cuba memanjat kubah tersebut untuk menghancurkannya, tiba-tiba petir kilat datang menghantamnya. Pendaki yang berniat jahat tersebut pun mati di situ juga. Anehnya tidak ada seorang pun yang mampu mengalih tubuhnya dari atas Kubah tersebut!

Sheikh Al-Zubaidi juga mengatakan bahawa seorang yang saleh dari Madinah mendengar suara dalam mimpinya, bahawa tidak ada siapapun yang boleh mengalih mayat dari atas kubah itu dan mayat itu mesti dikuburkan di situ sebagai peringatan dan pelajaran bagi orang-orang yang mungkin memikirkan berusaha untuk menghancurkan kubah itu di masa depan!

Akhirnya, mereka memutuskan untuk menguburkan orang itu di situ, di atas kubah dan menutupi tubuhnya dengan kotak hijau sehingga tidak akan terlihat oleh orang.

SK : Mungkin anda mempunyai fakta yang lebih tepat yang dapat dikongsikan . Wallahu A'lam bissawab!

Link Berkaitan Travelog Haji 2011 / 1432
Allah merahmati orang yang bercukur















Gambar sekitar Majlis berbuka Puasa

 
Gambar sekitar Majlis berbuka puasa Bersama Ustaz Zamri Zainuldin (TV9)
Persiapan Majlis

Anak - anak mengambil bahagian

Anak - anak pewaris Generasi

Mencari Dana Pendidikan Anak2 PASTI

Alas Meja Baru. Program berlangsung di ruang Solat

Hampir waktu berbuka. AJK berbaju Kuning

Berbaris panjang mengambil juadah
Ramadhan mengeratkan silaturahim