Insya Allah Sempurna

Pendaftaran dibuka sekarang , hubungi 013 755 7011

Projek Pembinaan Surau Wakaf di Kemboja - Anjuran Kristal Tasnim

“Amal jariah pahala terus mengalir”"

Projek Wakaf Telaga Pam Tangan di Kemboja

Sebaik baik sedekah adalah sedekah air

Projek Wakaf Air di Bangladesh

“Sesungguhnya Orang Islam itu adalah bersaudara”"

Agihan Beras Fidyah

Untuk asnaf fakir miskin di Kemboja’.

Projek Wakaf Al Quran di Kemboja

Al Quran Terjemahan Bahasa Khmer’.

Projek Wakaf Al Quran di Kemboja

“Ukhuwwah Tanpa Sempadan”"

Infaq untuk Operasi Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Akaun Bank Islam 14069010024005”"

Wakaf Lampu Solar dan Bateri

“Madrasah Tahfiz Miftahul Ulum Kemboja”"

Projek Wakaf Panel Solar

“Bekalan tenaga letrik Suria menerangi kegelapan malam di pedalaman Kemboja ”"

Sabtu, 4 September 2010

Berbuka Puasa di surau Petang ini, Menu Kambing lagi

Sup Kambing
Senyum Kambing
Bakar Kambing
 


Meraikan Kepulangan Imam Al Hafiz ke Patani

Alhamdulillah sepanjang Ramadhan tahun ini, setiap petang Sabtu akan diadakan Majlis Iftar Jam'ie di surau. Berbuka puasa beramai - ramai. Hari ini adalah hari Sabtu terakhir dalam Bulan Ramadhan. Sabtu minggu depan dah masuk bulan Syawal.

Raya. 

Jamuan petang ini lebih special kerana bagi meraikan kepulangan Imam Nordin Al Hafiz ke Pattani. Jawatankuasa Surau mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan terima kasih kepada Imam Nordin Al Hafiz atas kesudian beliau bersama - sama jemaah memimpin Solat Fardhu, Solat Tarawikh dan qiam. Memang puas hati dapat Imam Nordin pada tahun ini. Bacaannya bagus.

Petang ini menu kita macam minggu - minggu lepas juga. Kambing Bakar! Makanan Sunnah.

Gambar diatas sekadar hiasan untuk kaki - kaki kambing


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja
 








 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com


Majlis Khatam Al Quran berjalan lancar malam tadi

Alhamdulillah, Majlis Khatam Al Quran yang dirancang telah berjalan lancar malam tadi. Seramai 60 Peserta tadarus Remaja Lelaki dan 30 peserta Perempuan telah mengambil bahagian. Tahniah kepada Tuan Haji Solahuddin Yusof dan Puan Hajjah Norbayti kerana telah mengatur program Tadarus Al Quran sepanjang Ramadhan dengan jayanya.

Semua peserta Tadarrus telah diberi insentif duit raya sebagai galakan dari pihak surau. Adik Mohd Yusof bin Azhar berumur 9 tahun dari Flat SB telah dipilih oleh jawatankuasa surau sebagai ikon cilik kerana komitmen beliau hadir besolat jemaah pada setiap waktu termasuk solat subuh berjemaah.

Tahniah kepada Adik Mohamad Yusof atas komitmen yang begitu tinggi. Insyaallah tahun hadapan Jawatankuasa surau akan memikirkan anugerah - anugerah lain yang difikirkan sesuai untuk adik adik. Hadiah dan saguhati ini adalah sebagai motivasi galakan sahaja. Apa yang lebih utama ialah pahala dan keredhaan Allah. Semoga Allah kurniakan kita semua istiqomah dan keikhlasan melebihi habuan dunia.

Insyaallah suraukini akan lampirkan gambar majlis khatam tersebut dalam masa terdekat. Jurukamera cinagambar agak sibuk pagi ni
 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja
 

 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Solat Witir, beberapa persoalan berkaitannya


Apakah hukum solat witir?

Hukumnya sunat muakkad. Ia bersandarkan kepada kata-kata Saidina Ali ( r.a ) Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Imam An-Nasa’i :

Solat sunat witir hukumnya tidaklah wajib seperti solat fardhu, tetapi ia sunat yang amat digalakkan Nabi saw.

Ia disepakati oleh Imam Abu Hanifah iaitu:

Ia tidak wajib seperti wajibnya solat fardhu, tetapi ia amat digalakkan Nabi, yang tidak layak bagi seseorang meninggalkannya.”

Bilakah waktu solat sunat witir?

Waktunya bermula apabila masuk waktu Isya’ sehinggalah terbit fajar. Ia boleh terus dilakukan sebaik-baik sahaja selesai solat fardhu Isya’. Majoriti ulama berpendapat tidak sah jika solat witir dilakukan sebelum solat fardhu Isya’.

Manakah yang lebih afdhal antara mengerjakan solat sunat witir pada awal malam ataupun pada akhir malam?

Sesiapa yang khuatir tidak akan bangun pada akhir malam sebelum terbit fajar sadiq, maka hendaklah dia melakukannya sesegera mungkin, kemudian baru tidur. Dan sesiapa yang yakin akan terbangun di penghujung malam sebelum subuh, maka sesunguhnya solat sunat di akhir malam itu lebih afdhal.” (Muslim & Ahmad)

Berapakah jumlah rakaat solat witir?

Paling kurang 1 rakaat dan sebanyak-banyaknya 13 rakaat. Ada juga pendapat mengatakan maksima 11 rakaat. Wallahualam.

Antara sandarannya ialah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad:

“Berwitirlah dengan 5, jika tidak sanggup maka 3, dan jika tidak sanggup maka 1.”

Berdasarkan hadis ini, jelaslah jumlah minima untuk solat sunat witir ialah 1 rakaat. Namun begitu, bagi Mazhab Maliki dan Hanafi, tidak sah mengerjakan solat sunat witir sekadar 1 rakaat. Paling kurang hendaklah dibuat 3 rakaat.

Dalam kitab Tuhfatul Ahwazi jilid 1 mukasurat 155, Imam Turmizi mengatakan:

“Diriwayatkan daripada Nabi saw bahawa solat witir 13, 11, 9, 7, 5, 3 dan 1 rakaat.”

Berapa rakaatkah untuk setiap satu solat witir?

Biasanya kita melakukan dua dua rakaat. Selepas dua rakaat, beri salam, dan buat lagi dua rakaat. Begitulah seterusnya sehinggalah solat yang terakhir dikerjakan sebanyak 1 rakaat sahaja.

Namun begitu, Rasulullah saw pernah mengerjakan 7 rakaat dengan satu salam dan 5 rakaat dengan satu salam. Antara sandarannya ialah sebuah atsar riwayat Imam Ahmad dan Imam An-Nasa’i: Kata Ummu Salamah: “Adalah Rasulullah mengerjakan solat witir dengan 7 dan 5 rakaat secara berturut - turut tanpa diselangi dengan salam.”

Sementara sebuah lagi atsar riwayat Imam Bukhari dan Muslim mengatakan:

Kata Aisyah: “Rasulullah pernah mengerjakan solat malam sebanyak 13 rakaat, dia tidak duduk (untuk memberi salam) kecuali jika sudah sampai 5 rakaat.

Sekiranya melakukan solat witir 3 rakaat satu salam perlukah duduk untuk membaca tahiyyat awal ?

Berdasarkan hadis Rasulullah saw , daripada Saidatina A’isyah ra :
لا يجلس في شيء إلا في آخــرها.

(Baginda saw) tidak duduk sama sekali semasa mengerjakannya melainkan pada rakaat yang terakhir. (HR Muslim no : 737)

Berkata Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah : Tidak harus menjadikan solat witir seperti solat Maghrib.

Apa yang dapat difahami daripada kata-kata Ibn Taimiyyah ini ialah solat witir itu mestilah berbeza dengan solat maghrib , walaupun sama dari segi bilangan rakaatnya.Maka pada solat witir itu tidak boleh dilakukan tahiyyah awal yang mana jika dilakukan akan menyebabkan persamaan pada kedua-dua solat tersebut (maghrib dan witir).

Hujjah di atas juga dikuatkan dengan dalil hadis Rasulullah saw :
لا توترا بثلاث تشــبهوا المغــرب

Janganlah Kamu mengerjakan solat witir 3 rakaat seperti solat maghrib.

(HR Al-Hakim.Ibn Hajar al-‘Asqalani mengatakan sanad hadis ini sahih mengikut Bukhari dan Muslim.Rujuk Fath al-Bari m jilid 4 ,ms :301)

Bolehkah dalam solat witir dibaca jahr (bacaan nyaring) ?

Sekiranya solat witir yang dilakukan secara jahr , maka bacaan yang perlu dijahrkan hanyalah pada 2 rakaat pertama sahaja , iaitu rakaat pertama dan kedua.Manakala pada rakaat ketiga dibaca secara perlahan (sirr)Walaubagaimana pun dibolehkan juga untuk membaca secara jahr pada ketiga - tiga rakaat solat witir tersebut sebagaimana yang di amalkan di Masjid Nabawi , Madinah Al-Munawwarah

Apakah surah-surah yang sesuai dibaca dalam solat witir?

Kita boleh membaca mana-mana surah pun.

Apakah surah-surah yang biasa dibaca oleh Rasulullah dalam witirnya?

Adalah Rasulullah membaca pada rakaat pertama surah Sabbhismarabbikal a’la, pada rakaat kedua membaca Qulyaaiyuhal kafirun dan pada rakaat yang ketiga membaca QulhuallahuAhad dan mu’awwizatain. (Ahmad & Turmizi)

Bilakah doa qunut dibaca dalam solat witir?

Menurut Mazhab Syafie, qunut sunat dilakukan pada separuh kedua bulan Ramadhan sahaja.
Menurut Mazhab Hanafi, sunat dilakukan sepanjang tahun.

Mengapa Separuh kedua ramadhan dibacakan qunut ?

Berdasarkan riwayat Sahabat dan Tabi’in.

Dari ‘Amr bin Hasan, bahwasanya ‘Umar radhiyallahu anhu menyuruh Ubay radiyallahu ‘anhu mengimami shalat (Tarawih) pada bulan Ramadhan, dan beliau menyuruh Ubay radhiyallahu ‘anhu untuk melakukan qunut pada pertengahan Ramadhan yang dimulai pada malam 16 Ramadhan.[8]

Ma’mar berkata: “Sesungguhnya aku melaksanakan qunut Witir sepanjang tahun, kecuali pada awal Ramadhan sampai dengan pertengahan (aku tidak qunut), demikian juga dilakukan oleh al-Hasan al-Bashri, ia menyebutkan dari Qatadah dan lain-lain.

Demikian juga dari Ibnu Sirin

Syaikh al-Albani berkata: “Boleh juga do’a qunut sesudah ruku’ dan ditambah dengan (do’a) melaknat orang-orang kafir, lalu shalawat kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan mendo’akan kebaikan untuk kaum Musli-min pada pertengahan bulan Ramadhan, karena terdapat dalil dari para Shahabat radhiyallahu ‘anhum di zaman ‘Umar radhiyallahu ‘anhu. Terdapat keterangan di akhir hadits tentang Tarawihnya para Shahabat radhiyallahu ‘anhum, Abdurrahman bin ‘Abdul Qari berkata: ‘Mereka (para Shahabat) melaknat orang-orang kafir pada (shalat Witir) mulai pertengahan Ramadhan
اللَّهُمَّ قَاتِلِ الْكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ وَلاَ يُؤْمِنُوْنَ بِوَعْدِكَ، وَخَالِفْ بَيْنَ كَلِمَتِهِمْ وَأَلْقِ فِيْ قُلُوْبِهِمْ الرُّعْبَ، وَأَلْقِ عَلَيْهِمْ رِجْزَكَ وَعَذَابَكَ إِلَهَ الْحَقِّ.


“Artinya : Ya Allah, perangilah orang-orang kafir yang mencegah manusia dari jalan-Mu, yang mendustakan Rasul-Rasul-Mu dan tidak beriman kepada janji-Mu. (Ya Allah) perselisihkanlah, hancurkanlah persatuan mereka, timpakanlah rasa takut dalam hati mereka, timpakanlah kehinaan dan siksa-Mu atas mereka. (Ya Allah) Ilah Yang Haq.”

Kemudian membaca shalawat kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, mendo’akan kebaikan bagi kaum Musli-min, kemudian memohon ampun bagi kaum Mukminin.

Setelah itu membaca:
اللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَلَكَ نُصَلِّيْ وَنَسْجُدُ وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ وَنَرْجُوْ رَحْمَتَكَ رَبَّنَا وَنَخَافُ عَذَابَكَ الْجِدَّ إِنَّ عَذَابَكَ لِمَنْ عَادَيْتَ مُلْحِقٌ.

"Ertinya : Ya Allah, hanya kepada-Mu kami beribadah, untuk-Mu kami melakukan shalat dan sujud, kepadamu kami berusaha dan bersegera, kami mengharapkan rahmat-Mu, kami takut siksaan-Mu. Sesungguhnya siksaan-Mu akan menimpa orang-orang yang memusuhi-Mu.”

Kemudian takbir, lalu melakukan sujud.

Atau setelah membaca:
اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيمَنْ هَدَيْتَ...
Kemudian membaca:
اللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَلَكَ نُصَلِّيْ وَنَسْجُدُ وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ نَرْجُوْ رَحْمَتَكَ وَنَخْشَى عَذَابَكَ إِنَّ عَذَابَكَ بِالْكَافِرِيْنَ مُلْحِقٌ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَعِيْنُكَ، وَنَسْتَغْفِرُكَ، وَنُثْنِيْ عَلَيْكَ الْخَيْرَ، وَلاَ نَكْفُرُكَ، وَنُؤْمِنُ بِكَ، وَنَخْضَعُ لَكَ، وَنَخْلَعُ مَنْ يَكْفُرُكَ.

"Ertinya : “Ya Allah, kepada-Mu kami beribadah, untuk-Mu kami melakukan shalat dan sujud, kepada-Mu kami berusaha dan bersegera (melakukan ibadah). Kami mengharapkan rahmat-Mu, kami takut kepada siksaan-Mu. Sesungguh-nya siksaan-Mu akan menimpa pada orang-orang kafir. Ya Allah, kami minta pertolongan dan memohon ampun kepada-Mu, kami memuji kebaikan-Mu, kami tidak ingkar kepada-Mu, kami beriman kepada–Mu, kami tunduk kepada-Mu dan meninggalkan orang-orang yang kufur kepada-Mu.”



Do’a di akhir shalat witir
اللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَأَعُوذُ بِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لاَ أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ.

"Ertinya : Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keridhaan-Mu dari kemarahan-Mu, dan dengan keselamatan-Mu dari ancaman-Mu. Aku tidak mampu menghitung pujian dan sanjungan kepada-Mu, Engkau adalah sebagai-mana yang Engkau sanjungkan pada Diri-Mu sendiri [14]


سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوْسِ، سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوْسِ، سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوْسِ.

"Ertinya : Mahasuci Allah Raja Yang Mahasuci, Mahasuci Allah Raja Yang Mahasuci, Mahasuci Allah Raja Yang Mahasuci. (Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam mengangkat suara dan memanjangkannya pada ucapan yang ketiga.)"

Bolehkah kita melakukan solat sunat lain selepas mengerjakan solat sunat witir?

Boleh saja.

Apakah selepas itu kita perlu mengerjakan solat sunat witir sekali lagi?

Tidak perlu, kerana kata Nabi Muhammad:

“Tidak ada dua witir dalam satu malam.” (Abu Daud)

Bolehkah kita mengqada solat sunat witir?

Boleh.

Bilakah masanya?

Menurut Mazhab Syafie, boleh diqada pada waktu siang ataupun malam.
Menurut Mazhab Maliki, boleh diqada sebelum melakukan solat fardhu Subuh.
Menurut Mazhab Hanafi, boleh diqada pada waktu malam.


Sesiapa yang tertidur sampai habis waktu witir sedangkan dia belum bersolat witir, ataupun lupa melakukannya, maka hendaklah dia mengqadanya pada bila-bila masa dia teringat.” (Abu Daud)

Apabila salah seorang kamu (terjaga) setelah masuk waktu Subuh, sedangkan dia belum mengerjakan solat witir, maka hendaklah dia melakukan witir.” (Abu Daud)

Wallahua'lam.
 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
 
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Jumaat, 3 September 2010

Video - Bila bumi terbelah di lebuhraya.


Ketika berlakunya kiamat, suasana sungguh dahsyat. Bumi akan bergegar dengan kuat gunung ganang akan hancur, dan bintang-bintang akan gugur bertaburan. Keadaan yang amat dahsyat itu menyebabkan manusia berada dalam keadaan huru hara, kebingungan dan tidak tahu apa yang hendak dibuat.

Firman Allah dalam surah Al Haj ayat 1-2 yang bermaksud : Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada tuhan kamu. Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat perkara-perkara yang mengerikan, tiap-tiap ibu lupa akan anak yang yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugur anak yang dikandungnya, dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk tetapi azab Allah amatlah berat lagi mengerikan.


Ini adalah gambar gempa bumi yang sempat dirakam oleh kamera cctv.
Gambar rakaman cctv di lebuhraya.
 






 

Berapa banyak kita makan untuk berbuka puasa?


Nabi S.A.W bersabda: "Tidak ada bekas yang dipenuhi oleh manusia lebih teruk dari perutnya. Cukuplah manusia itu memakan beberapa suapan yang menegakkan tulang tulang sulbinya. Jika dia tetap ingin juga makan banyak, maka satu pertiga perutnya untuk makanan, satu pertiga minuman dan satu pertiga lagi dikosongkan."(Hr Tirmizi dan Abu Daud)

Gambar ini menunjukkan bagaimana mewahnya Pak Arab berbuka puasa.Gambar ini tersebar melalui email. Terimakasih kepada pengirim email. Apa komen anda?



Gendang gendut tali kecapi
Kenyang perut , perut jadi gendut"





S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja








 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Khamis, 2 September 2010

Malam Al Qadr



Barangsiapa yang mendirikan malam Al Qadr dengan penuh keimanan dan mengharapkan keampunan dari Allah, diampunkan baginya dosanya yang telah lampau” (HR.Bukhari dan Muslim).

Berbahagialah insan yang berkesempatan beramal di Malam al Qadar atau malam kemuliaan atau penuh berkah. Malam al Qadar adalah suatu malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan (QS. Al Qadr: 3). Pada malam itu, para malaikat rahmat turun untuk membawa rahmat dan keberkahan kepada orang-orang yang beribadah. Dua kelebihan itu, di antara sejumlah kelebihan lain dari Malam al Qadr, sangat penting bagi siapapun, sehingga sepatutnya tidak ada yang tidaak berusaha mendapatkannya.

Nilainya yang lebih dari seribu bulan maknanya amat dahsyat. Dihitung dari umur manusia sekarang, hampir tidak ada yang mampu beribadah seribu bulan atau 83 tahun lebih. Umur manusia yang rata-rata sekitar 65 tahun, misalnya, tentunya tidak selalu berada dalam ibadah. Lebih-lebih kalau dipotong sekian tahun dalam masa kanak-kanak dan masa-masa lain. Namun dengan mendapatkan Malam al Qadar, umat Islam yang beriman dimungkinkan oleh Allah untuk memperoleh pahala berlimpah.

Pada malam itu, sebagaimana disebutkan dalam Al-Qur’an, banyak malaikat turun untuk membawa rahmat dan berkah, sehingga berlipat ganda rahmat dan berkah bagi yang beribadah. Makanya, Rasulullah mengatakan bahwa siapapun yang beribadah dengan penuh keimanan malam itu, akan mendapat hadiah istimewa. Iaitu, diampuni dosa-dosanya.

Sebaliknya, sungguh suatu kerugian yang besar bagi kita yang tidak beribadah pada Malam al Qadar. Apalagi di tahun yang akan datang, kita belum tentu bertemu dengan Ramadhan, apalagi Malam al Qadar. Karena itu, sisa bulan Ramadhan kali ini perlu dinikmati semaksima mungkin, siapa tahu Allah memberi kita kesempatan mendapatkan Malam al Qadar
 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
 
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja


 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Selasa, 31 Ogos 2010

Pemasangan Ayat Syifa' di dinding Surau



Alhamdulillah kerja - kerja pemasangan khat ayat - ayat syifa' di dinding surau telah selesai pada hari Sabtu yang lalu . SK tidak sempat merakam gambar - gambar kerja pemasangan kerana berada di Perak selama 2 hari. Gambar yang dilampirkan ini adalah ehsan dari Abang Zul.

Enam Ayat - ayat syifa ini amat molek kalau boleh dihafal.. Rasullullah S.A.W pernah bersabda yang ertinya :

"Hendaklah kamu mendapatkan dua penawar yakni madu dan Al-Quran."

Dengan hadith itu, dapatlah kita mengambil kesimpulan bahawa kedua - dua (Al Quran Dan Madu) ini merupakan penawar yang besar, tetapi masih ramai di kalangan kita yang masih belum mengetahuinya. Insyaallah, apa sahaja bentuk sakit, malahan penyakit yang zahir dan batin dapat dirawat dengan ayat - ayat Al Quran dan madu,

Ayat - ayat syifa' ini adalah sebahagian kecil dari penawar yang terdapat dalam Al Quran.

Berikut ialah ayat - ayat syifa' yang dimaksudkan

قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ

[14] Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan (perantaraan) tangan kamu dan Allah akan menghinakan mereka serta menolong kamu menewaskan mereka dan Dia akan memuaskan hati orang - orang yang beriman.


ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ


[69] Kemudian makanlah dari segala jenis buah - buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan - jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai - bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang - orang yang mahu berfikir

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا

[82] Dan kami turunkan dengan beransur - ansur dari Al-Quran Ayat - Ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadaNya dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-  orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.

وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ
[79] Dan Tuhan yang Dialah jua memberiku makan dan memberi minum.
[80] Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku.


وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ
[44] Dan kalaulah Al-Quran itu kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata : Mengapa tidak dijelaskan ayat - ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab? Katakanlah (wahai Muhammad) : Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang - orang yang beriman dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (Al-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar) dan ia juga merupakan gelap - gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). Mereka itu (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang - orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata).
Cara-Cara Menggunakan Ayatus Syifa'

Dibacakan pada air kemudian diminum dan dijirus pada pesakit


Dibacakan pada madu dengan dilekatkan mulut pada botol atau bekas, lalu diminum beberapa kali sehari.


Ditulis dengan tinta suci dan bersih kemudian dilarutkan pada air kemudian dijiruskan pada pesakit.
Mudah mudahan dengan adanya ayat ini di dinding surau memudahkan lagi para jemaah membaca dan menghafaz sedikit demi sedikit ayat - ayat tersebut. Surau bukan saja menjadi tempat solat malah boleh menjadi klinik bagi merawat penyakit juga. Insyallah.

Jemputlah datang ke surau ye!

SK : Semua kos pemasangan ditaja oleh  Abg Zul Minyak.

K   R   I   S   T   A   L      T   A   S   N   I   M      E   N   T   E   R   P   R   I   S   E
(No Pendaftaran SSM 002118796-U)

Menyokong Penuh Usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Surau Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pembinaan Surau Nurul Iman, Daerah Snoul, Wilayah Keracheh Kemboja


Lagi berkaitan Hukum Orang Kafir Masuk Masjid

 
Soalan :

Apakah hukumnya orang - orang bukan beragama Islam memasuki masjid? Jika dibolehkan, apakah tatacara dan adab-adab bagi membolehkan mereka masuk ke dalam masjid untuk tujuan melawat dan menyaksikan kawasan dalam masjid

Jawapan :

Di dalam mazhab asy-Syafie orang kafir haram dan ditegah sama sekali daripada masuk Masjidil Haram sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah at-Taubah : 28.

Di dalam kitab I’lam as Sajid bi Ahkam al-Masajid karangan Muhammad Abdullah az-Zarkasyi ada dibahaskan tentang hukum orang musyrik masuk ke masjid selain Masjidil Haram. Menurut kitab tersebut, orang kafir dibolehkan masuk ke dalam masjid dan diam di dalamnya, sekalipun dia di dalam keadaan junub.

Ini berdasarkan hadith Baginda SAW yang menjelaskan bahawa pada zaman Baginda SAW orang - orang kafir masuk ke dalam masjid Baginda yang tidak diragukan lagi bahawa mereka itu dalam keadaan berjunub. (I’lam as Sajid bi Ahkam al-Masajid : 318)

Sebab keharusan ini kerana mereka beriktiqad bahawa tidak haram hukumnya ke atas mereka masuk ke dalam masjid dalam keadaan berhadas besar. Berlainan pula halnya dengan orang Islam, mereka ditegah masuk atau berada di dalam masjid dalam keadaan berhadas besar atau berjunub sebagaimana menurut ketentuan syarak terhadap mereka.

Keharusan orang kafir masuk ke dalam masjid selain Masjidil Haram berdasarkan hadith Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah (yang bermaksud) :

“Rasulullah SAW telah mengutus pasukan berkuda ke Najd. Kemudian mereka datang kembali dengan membawa seorang (tawanan) lelaki daripada Bani Hanifah bernama Tsauban bin Utsal lalu mereka mengikatnya pada salah satu tiang masjid. (HR al-Bukhari)

Imam ar-Rafie dan Imam an-Nawawi rahimahumallah berpendapat secara mutlak membolehkan orang kafir memasuki masjid selain Masjidil Haram tetapi dengan mendapat keizinan orang Islam. Sementara itu, orang Islam yang memberi kebenaran kepada mereka untuk masuk itu hendaklah seorang yang baligh dan berakal.

Daripada penjelasan para ulama’ Syafiiyyah di atas, jelas bahawa orang kafir adalah dibolehkan masuk ke dalam masjid selain Masjidil Haram apabila telah memenuhi syarat-syarat yang telah dijelaskan.

Untuk ini, pihak masjid memang perlu membuat peraturan sesuai dengan kehormatan dan kesucian masjid, umpamanya dimestikan memakai pakaian yang sopan atau menutup aurat, tidak meninggikan suara atau membuat bising serta menentukan masa-masa yang sesuai dan lain-lain peraturan yang munasabah.

(Disesuaikan semula dari buku himpunan fatwa Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam)













Ahad, 29 Ogos 2010

Bolehkah bukan Islam Masuk Masjid?


Obama buka kasut masuk masjid

Majlis fatwa telah mengeluarkan hukum berkait keharusan bukan Islam mengunjungi masjid sebagaimana yang diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid. Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab. Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.

1. Dalam hal-hal yang berkaitan ibadah, sensitiviti umat Islam sangat tinggi dan nilai - nilai ta'abbudi amat dititikberatkan oleh masyarakat Islam.

2. Umat Islam dibenarkan melakukan ibadah sembahyang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al-Khattab pernah melakukannya. Umat Islam perlu bersikap tasamuh dan tidak terlalu rigid dalam membenarkan orang bukan Islam mendekati masjid.
3. Keindahan Islam boleh ditunjukkan kepada orang bukan Islam melalui lawatan mereka ke masjid - masjid selaras dengan peraturan dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh pengurusan masjid.

4. Sikap membenarkan orang bukan Islam memasuki masjid tidak boleh disamakan dengan sikap tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian kerana konsepnya adalah berbeza.

Dan memang itu pun yang dilakukan oleh umat Islam diluar Malaysia yang merupakan amalan yang dilakukan sendiri oleh Rasulullah Saw dan para sahabat. Masjid merupakan pusat pemerintahan, pusat pentadbiran, pusat kehakiman, tempat ibadah, tempat pertemuan duta-duta asing yang ingin menemui Rasulullah Saw maupun khalifah selepas baginda.

Kita lihat gambar-gambar dibawah bagaimana menggambarkan perkembangan dakwah yang pesat terhadap mereka yang bukan Islam yang menjadikan masjid sebagai pusat maklumat dan penyebaran Islam dinegara selain Negara kita. Bagi UMNO semua ini adalah pencemaran terhadap kesucian masjid dan penghinaan terhadap Islam.

Kita lihat gambar-gambar dibawah bagaimana menggambarkan perkembangan dakwah yang pesat terhadap mereka yang bukan Islam yang menjadikan masjid sebagai pusat maklumat dan penyebaran Islam dinegara selain


1. Masjid Lakemba di Sydney yang merupakan antara tertua dan terbesar. Mereka mengundang bukan Islam serta memberi penjelasan berkait kekeliruan tentang Islam. Mereka sentiasa mengadakan hari terbuka yang member banyak manfaat dakwah. Sheikh Yahya Safi, sebagai imam yang merupakan kelahiran lubnan menyebut ianya memberi ruang untuk berdialog serta menolak salah-faham terhadap Islam. Bahkan ramai yang terbuka hati dan mendapat hidayah dan memeluk agama Islam


Melihat orang Islam Beribadah



2. Lebih 2,000 masjid di Jerman telah mengadakan Hari khusus pada hari Rabu dan terbuka kepada umum termasuk bukan Islam untuk mengunjungi masjid, melihat ibadah umat Islam dan bertanyakan tentang Islam
 

 
3 May 2010, pihak Masjid Makkah di United Kingdom telah mengadakan pameran Islam secara tahunan dan dikunjungi oleh rombongan setiausaha kerajaan Alan Johnson. Mereka sempat melawat dan megadakan dialog dan perbincangan didalam masjid tersebut
 
 


 
4. Sempena Ramadhan The Golden Mosque Lower Sheriff Street, Rochdale telah mengadakan hari terbuka dengan mengundang orang ramai termasuk bukan Islam untuk berbuka puasa dan mendapat taklimat tentang islam didalam masjid yang dikendalikan oleh imam selaku pengerusi masjid iaitu Tahir Mahmood.
 
 
5. Pusat Islam London .Terletak di Regent Park yang sibuk dengan orang-ramai khususnya hari jumaat yang menampung 10,000 jamaah. Para pelawat akan diberi penerangan oleh Pegawai Perhubungan Awam pusat Islam tersebut iaitu Omar Saddique. Beliau memberi penjelasan tentang Islam dan setiap persoalan yang diutarakan oleh para pelawat didalam masjid tersebut.
 

6. Di Durban, Masjid dan selaku Pusat Islam yang pernah diasas dan dikelolakan oleh Syeikh Ahmad Deedat iaitu IPCI, seorang pendakwah tersohor telah menyediakan hari lawatan khusus kepada non muslim sebagai Mosque Tours dan memberi penjelasan tentang ibadah dan penerangan tentang islam dan perbandingan agama. Khususnya amalan para nabi yang ditinggalkan oleh Yahudi dan nasrani tetapi diamalkan oleh umat Islam seperti membuat kasut sebelum masuk ke tempat suci (masjid), berwudhu dengan membersih diri, kiblat, cara iabadah dengan sujud dan ruku’ yang merupakan amalan para nabi semenjak bani Israel lagi. Ramai yang tertarik dan akhirnya memeluk Islam disitu.


7. Lihat bagaimana Obama sendiri yang menziarahi masjid turut membuka kasut beliau untuk masuk ke ruang solat. Bahkan Pope sebagai ketua agama Kristian Khatolik juga masuk ke masjid dalam lawatannya ke negara Arab.


baca banyak lagi hukum berkaitan di sini