Insya Allah Sempurna

Pendaftaran di buka sekarang , hubungi 013 755 7011 / 013 279 1608

JOM! Sertai Program Wakaf telaga di Cambodia 2017

Amal jariah, Insyallah pahala berterusan mengalir kepada pewakaf, hubungi 013 7557011 / 013 279 1608

Upah Haji / Badal Haji 2017 kini dibuka

Daftar untuk Badal Haji 2017 / 1437 Sekarang! 013 - 755 7011 / 013 279 1608 InsyaAllah sempurna "

Kami sedang menyemai benih

Jom! Bersama kami berkongsi pahala. Sumbangan dialu - alukan’.

Kami menyusun Soff

Generasi pewaris Al Quran’.

Misi Ziarah Pra Ramadhan Cambodia 2017

Menyampaikan Al Quran, telekung, beras fidyah, wakaf telaga kepada fakir miskin Cambodia ’.

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Kami melahirkan Para Huffaz Al Al Quran”"

Majlis Sambutan Aidil Fitri 1438

“Minal A idin wal Faizin. Taqabballahu minna wa minkum”"

Pendaftaran untuk Korban dan Aqiqah di Kemboja dan Vietnam 2017 dibuka sekarang

““Hubungi Suraukini 013 755 7011 / 013 279 1608 - RM320 Satu bahagian "

Korban Merentas 2 Negara Cambodia Vietnam 2016

““Aidil Adha 1437 di Kampung Perikob Cambodia ."

Tuol Sleng Genocide Museum Cambodia

Zaman gelap tamadun kemanusiaan

Pelajar Pusat Tahfiz Ad Diniyyah 2016

Generasi Pewaris Al Quran

Sabtu, 16 April 2011

Pengajian Hadith - Menadah kitab Riyadus Solihin

Mempertingkatkan tahap keilmuan anak - anak tahfiz. Malam cuti dihujung minggu. Malam ini anak - anak tahfiz mengikuti Kuliah Hadith dari Kitab Riyadus Solihin bersama Al Fadhil Ustaz Nurul Khalil Al Hafiz.

Kitab ini tebal. SK akan berusaha untuk mendapatkan kitab ini untuk rujukan anak - anak. Ibu bapa pelajar tahfiz yang berkemampuan, moleklah belikan satu untuk rujukan anak masing - masing. Stok kitab ini ada 4 naskhah sahaja di surau . Pelajar mungkin boleh berkongsi. Adab menuntut ilmu moleklah berkitab.

Ingin Infaq kitab ini kepada pelajar hubungi 013-2791608

Khamis, 14 April 2011

Video Bali diserang ulat bulu


DENPASAR - Sejumlah ulat bulu yang boleh menyebabkan kegatalan pada kulit menyerang Pulau Bali, Indonesia, kata seorang pegawai semalam.

Bagaimanapun, setakat ini tiada pelancong yang terkena serangan ulat tersebut. Ketua sebuah agensi pertanian di Bali, Made Putra Suryawan berkata, ulat bulu itu pada mulanya menyerang sebuah kampung pada Jumaat lalu dan ia kini menyerang enam buah daerah termasuk bandar Denpasar.

"Situasi kini berada dalam keadaan terkawal. Sejak Jumaat lalu, para pekerja telah menyembur ubat racun serangga dan membakar sampah di kawasan yang terjejas bagi menghalang penyebaran serangan haiwan itu," katanya.

Ribuan ulat bulu dilaporkan menyerang sebahagian wilayah di Pulau Jawa sejak dua minggu lalu.




Haiwan itu didapati menyerang ladang buah - buahan dan menceroboh kawasan penduduk. - AFP

Rabu, 13 April 2011

Macam - macam cara orang mencari rezeki



Pengajaran dari video ini.

Jangan letak sesuatu barangan yang boleh menarik perhatian orang dalam kereta anda.

Krisis nuklear Jepun sama seperti Chernobyl

 

TOKYO - Jepun meletakkan krisis nuklear Fukushima Daiichi di timur laut negara itu menyamai tragedi nuklear terburuk dunia di Chernobyl, Ukraine pada tahun 1986 selepas data baru menunjukkan lebih banyak radiasi merebak semasa krisis itu tercetus berbanding jangkaan sebelum ini.
 
Beberapa pegawai berkata, mereka mengambil masa agak lama untuk menyukat kadar radiasi dari loji Fukushima yang rosak dalam gempa bumi pada 11 Mac lalu dan peningkatan tahap krisis nuklear tersebut pada tahap tertinggi tidak bermakna bahawa situasi kini bertambah buruk.


"Persediaan kami adalah bagaimana untuk mengukur kebocoran radiasi apabila berlakunya tsunami dan gempa bumi adalah tidak cukup dan hasilnya kita lambat dalam menyebarkan maklumat di peringkat antarabangsa," kata pegawai kanan di Pejabat Perdana Menteri Jepun Naoto Kan.

Justeru, Timbalan Ketua Pengarah Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri (NISA) Jepun, Hidehiko Nishiyama, berkata, keputusan menaikkan tahap bahaya krisis nuklear daripada tahap lima kepada tahap tujuh seperti yang dilaksanakan ketika bencana Chernobyl adalah berdasarkan jumlah radiasi yang dibebaskan.

"Sebelum ini pun, kami pernah mempertimbangkan keadaan ini sebagai insiden serius. Tidak akan berlaku perubahan besar dalam cara kami mengendalikan masalah ini," katanya.Satu lagi gempa bumi melanda timur Jepun semalam menyebabkan kebakaran berlaku di loji nuklear yang bocor itu tetapi jurutera-jurutera yang bertugas di loji terbabit berjaya memadamkan api tersebut.

Tahap tujuh bermakna jumlah radiasi yang dibebaskan adalah besar dengan memberi kesan buruk keatas kesihatan manusia dan alam sekitar sehingga melibatkan kematianmanakala tahap 5 pula hanya membabitkan pengeluaran radiasi dalam jumlah yang terhad.

Tragedi di Chernobyl berlaku pada 26 April 1986 yang melibatkan 350,400 penduduk dipindahkan dari kawasan tersebut.Letupan tersebut menyebabkan kadar radiasi yang tinggi tersebar di ruang udara di sekitar bandar tersebut. - Agensi

S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Selasa, 12 April 2011

Bumi Bergegar lagi


Gempa Bumi Terkini 12 April 2011


Satu gempa bumi kuat bermagnitud 6.4 skala Richter telah berlaku berhampiran pantai timur Honshu, Jepun pada pukul 7.08 pagi, 12 April 2011. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 35.4 Utara dan longitud 140.2 Timur. 3968 km timur laut Kudat, Sabah.
 
SK :Musim - musim gempa ni molek ler tengok perkembangan gempa kat sini


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 










Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Isnin, 11 April 2011

Kenali Syeikh Mustafa Siba'ie


Malam esok anak - anak tahfiz akan memulakan pengajian Kitab Sirah Nabawiyah bersama Ustaz Khairi Anuar Bin Saleh. Kitab Sirah Nabawiyah Durus Wa Ibrah adalah hasil karangan Syeikh Mustafa Sibaie

Berikut adalah info ringkas berkenaan tokoh terkenal tersebut 

BIODATA SYEIKH MUSTAFA SIBA'IE

Mustafa Husni As-Sibaie dilahirkan di bandar Hims, Syria pada tahun 1915 (1333H). Beliau dibesarkan dalam keluarga dan keturunan ulamak sejak ratusan tahun. Ayah dan datuk - datuknya adalah para khatib di Masjid Agung di Hims sejak generasi demi generasi, zaman berzaman. Beliau banyak dibentuk oleh ayahnya seorang alim, mujahid, khatib bernama Asy-Syeikh Husni As-Sibaie dimana beliau menghafaz Al-Quran sebelum masuk ke alam persekolahan lagi. Beliau tamat sekolah menengah ketika berumur 15 tahun.

Pada tahun 1933 beliau ke Mesir menyambung pengajiannya di bidang Syariah di Universiti Al-Azhar Beliau mendapat ijazah Ph.D pada tahun 1949.

Asy-Syeikh Mustafa As-Sibaie sebagai seorang alim, faqih dan mujahid hidup dalam jihad disegenap hayatnya. Ketika di Mesir ketokohannya sebagai seorang alim menonjol di tengah-tengah ulamak di sana. Ketika itu beliau bertemu dengan Imam Hasan Al-Banna dan hubungan tersebut berterusan walau setelah beliau tamat dan pulang ke Syria. Sekembalinya beliau di Syria, para ulamak, pendakwah dan pimpinan persatuan-persatuan bertemu dan memutuskan untuk menyatukan saf mereka dan bekerja di dalam satu jemaah. Dengan perjumpaan ini, yang turut dihadiri oleh Al-Ustaz Said Ramadan Al-Buty selaku wakil dari Mesir, maka tertubuhlah jemaah Ikhwan Muslimin disegenap pelusuk Syria pada tahun 1942. Pada tahun 1945, Mustafa As-Sibaie dipilih menjadi Muraqib Am yang pertama bagi Ikhwan Muslimin Syria.


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja










Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Mengimbau kenangan lama - Gambar Surau Ad Diniyyah


Gambar ni SK rakamkan pada 26 Jun 2006. Masa tu kerja - kerja membina Pusat Tahfiz baru nak dimulakan. Lihatlah dalam gambar ini. Tanah masih merah. Tanah tambak tu. Kerja - kerja menambak tanah di lereng bukit ini memerlukan 180 lori tanah.


Tapak Pusat Tahfiz  pada Jun 2006
 Rumput pun baru mula nak ditanam

Adakah anda memiliki gambar surau Ad Diniyyah dalam simpanan ? Lagi lama lagi bagus. Kalau ada e mailkan gambar tersebut kepada suraukini@yahoo.com

Bersama kongsi koleksi Surau dan Tahfiz Ad Diniyyah. Abadikan di blog ini. :)


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja
 










Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Hukum berkaitan Al Quran dalam PC dan HP & Doa terbalikkan tangan



Hukum berkaitan Al Quran dalam PC dan HP & Doa terbalikkan tangan . Penjelasan oleh Ustaz Azhar Idrus



 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
 
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja
 


Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Pesawat kargo bawa pam air gergasi ke Jepun


ATLANTA, Amerika Syarikat (AS) - Sebuah pesawat kargo gergasi Rusia di sini digunakan untuk membawa pam air antara yang terbesar di dunia ke Jepun, lapor sebuah akhbar semalam.Pam seberat 95 tan berharga AS$2 juta (RM6.04 juta) itu diletakkan di atas lori 26 roda dan akan digunakan untuk menyembur air ke dalam loji jana kuasa nuklear Fukushima Daiichi di timur laut Jepun yang rosak akibat gegaran gempa bumi kuat pada 11 Mac lalu.

Ketua Pegawai Ekekutif Putzmeister Amerika, Dave Adams berkata, pihaknya berharap peralatan yang dikeluarkan syarikatnya akan dapat membantu kerajaan Jepun menyelesaikan masalah di loji jana kuasa nuklear itu.
 
Masalah yang berlaku di loji tersebut kini ialah pekerja-pekerja berusaha untuk menyejukkan reaktor nuklear selepas sistem penyejukan mengalami kerosakan. - Agensi - Kosmo
 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja








 
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Ahad, 10 April 2011

Kelas Pengajian Kitab Hidayah As Sibyan bermula

Kelas Pengajian Kitab Hidayah As Sibyan bermula petang tadi. Semua anak - anak tahfiz diwajibkan mengikuti kelas ini. SK sempat hadir sebentar ke kelas tersebut merakam beberapa keping gambar.

Tuan Guru Syeikh Zaki Madzar Atham Al Kalantani
 Memperkasa kefahaman Fekah Dan Tauhid
 
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
 
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

Sumber inspirasi Anak - anak Tahfiz Ad Diniyyah

LAPORAN KEMENANGAN FARIHAH ZULKIFLI DI BERNAMA


KUANTAN, 9 April (Bernama) -- Wakil Kelantan, Muhammad Hariz Syazwan Mohd Arifin dan Selangor, Farah Nabilah Amindin masing-masing dinobatkan sebagai johan hafazan Al-Quran 1-30 juzuk pada pertandingan menghafaz Al-Quran peringkat kebangsaan kali ke-32 yang berakhir di sini, Jumaat malam.

Muhammad Hariz yang memenangi kategori lelaki memungut markah 97.58 peratus untuk mengetepikan cabaran peserta lain manakala johan kategori wanita Farah Nabilah pula melengkapkan bacaan hafazan dengan perolehan markah 95.05 peratus.

Bagi kategori 1-20 juzuk pula kategori lelaki dimenangi peserta dari Sabah, Muhamad Khairul Razikin Abdul Razak yang memperoleh markah 96.45 peratus manakala kategori wanita dimenangi oleh Farihah Zulkifli dari Kuala Lumpur dengan markah 96.18 peratus.
 
Ahmad Zaki Md Yusof dari Kedah muncul johan kategori lelaki bagi hafazan 1-1- juzuk dengan bacaan markah 97.60 peratus manakala wanita dimenangi oleh Radhiah Ab Rahman dari Kelantan dengan markah 97.21 peratus.

Pada majlis itu, seramai 69 peserta yang terdiri daripada 39 lelaki dan 30 wanita telah mendengarkan bacaan hafazan Al-Quran yang berlangsung dalam dua sesi iaitu pagi dan malam sepanjang lima hari yang berakhir malam tadi. Setiap peserta akan dinilai menerusi kelancaran hafazan, hukum tajwid, fasohah, suara, persembahan dan tarannum.

Penyertaan dari seluruh negeri itu melibatkan tiga kategori menghafaz juzuk iaitu 1-10, 1-20 dan 1-30 dengan hadiah wang tunai keseluruhan berjumlah RM131,000 serta pakej menunaikan umrah dan piala iringan.

Majlis penutup dan penyampaian hadiah disempurnakan oleh Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah.


S U R A U K I N I

Menyokong penuh usaha

 

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A

Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak

Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

 

 











 

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com