Insya Allah Sempurna

Pendaftaran dibuka sekarang , hubungi 013 755 7011

Projek Pembinaan Surau Wakaf di Kemboja - Anjuran Kristal Tasnim

“Amal jariah pahala terus mengalir”"

Projek Wakaf Telaga Pam Tangan di Kemboja

Sebaik baik sedekah adalah sedekah air

Projek Wakaf Air di Bangladesh

“Sesungguhnya Orang Islam itu adalah bersaudara”"

Agihan Beras Fidyah

Untuk asnaf fakir miskin di Kemboja’.

Projek Wakaf Al Quran di Kemboja

Al Quran Terjemahan Bahasa Khmer’.

Projek Wakaf Al Quran di Kemboja

“Ukhuwwah Tanpa Sempadan”"

Infaq untuk Operasi Pusat Tahfiz Ad Diniyyah

“Akaun Bank Islam 14069010024005”"

Wakaf Lampu Solar dan Bateri

“Madrasah Tahfiz Miftahul Ulum Kemboja”"

Projek Wakaf Panel Solar

“Bekalan tenaga letrik Suria menerangi kegelapan malam di pedalaman Kemboja ”"

Jumaat, 11 Jun 2010

Selamat Datang Bulan Rejab!!

 Bulan - bulan hijrah datang dan pergi tanpa disedari. Hanya Ramadan dan Syawal sahaja yang kebanyakan kita sedar kedatangannya. Kini Bulan Rejab datang lagi. Apabila kita meneliti kepelbagaian sumber yang ada di tangan ulama, didapati Rejab ada keistimewaannya tersendiri. Tidak hairanlah inti sari (matan) hadis “Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku..” disokong oleh ulama muktabar.


Antaranya, Imam Hibbatullah bin Mubarak, yang meriwayatkan keistimewaan Rejab berdasarkan sanadnya yang jelas sebagaimana yang direkodkan oleh Syeikh Abd Qader al-Jaylani dalam al-Ghunyah.Oleh itu, amat baik jika diperhatikan siapa beliau dan bagaimana kualiti sanad yang diriwayatkannya.

Tambahan pula, matan hadis terbabit tidak bertentangan dengan nas al-Quran. Sebaliknya selari dengan perisytiharan Allah S.W.T pada surah al-Taubah ayat 36 mengenai empat bulan haram yang dimaksudkan: Rejab, Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharam.

Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya menyifatkan Nabi SAW menegaskan Rejab adalah bulan Allah, iaitu bulan ahlullah. Dikatakan penduduk (mukmin) Tanah Haram itu ahlullah kerana Allah yang memelihara dan memberi kekuatan kepada mereka.Imam al-Thabrani meriwayatkan daripada Anas bin Malik, apabila tibanya bulan Rejab, Baginda mendoakan: “Ya Allah, berkatilah hidup kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan (hayat) kami kepada bulan Ramadan.”

Imam al-Thabrani meriwayatkan daripada Abu Hurairah, Nabi S.A.W tidak menyempurnakan puasa sebulan selepas berlalunya Ramadan kecuali pada Rejab dan Syaaban.

Al-Hafiz al-Haitsami dalam Majma’ al-Zawa’id turut meriwayatkan mengenai kelebihan Rejab. Walaupun dengan sanad daif, ia sudah memadai untuk menepati spesifikasi kelebihan beramal dan meningkatkan hemah diri.Hal ini jelas sebagaimana diakui fuqaha dan ahli hadis menerusi kenyataan Imam al-Nawawi dalam kitab al-Arba’ien.

Lebih kukuh, Imam Muslim meriwayatkan daripada Uthman bin Hakim al-Ansari, beliau (Uthman) pernah menanyakan Said bin Jubayr mengenai puasa Rejab (pada bulan Rejab).Said menjawab: “Aku mendengar Ibn Abbas mengatakan: “Rasulullah s.a.w berpuasa Rejab sehingga kami menyangka Baginda tidak berbuka (terus-menerus berpuasa) dan Baginda berbuka sehingga tidak nampak berpuasa.” (Sahih Muslim)

Imam al-Nawawi mengatakan: “Apa yang zahir daripada ucapan Sa’id bin Jubayr itu menjadi bukti tiada tegahan untuk berpuasa padanya (Rejab) kerana bulan berkenaan. Bahkan kedudukannya sama mengikut baki bulan Islam yang lain.

Tidak ada larangan untuk melakukan ibadat puasa di bulan Rejab, tidak pula disunatkan kerana bulannya. Tetapi apa yang disunatkan ialah kerana kesunahan puasa terbabit. Imam Abu Thayyib al-Azhim juga mengatakan: “Dalam Sunan Abi Daud direkodkan Nabi s.a.w menggalakkan kita berpuasa di bulan yang haram. Rejab adalah satu darinya.”

Al-Hakim meriwayatkan daripada Nubaisyah:Seorang lelaki menanyakan Nabi S.A.W, wahai Rasulullah! Kami memberi persembahan (kepada berhala) di zaman Jahiliyah. Maka apa pula yang harus dilakukan di bulan Rejab ini. Baginda menjawab : “Sembelihlah binatang ternakan kerana Allah di mana-mana bulan sekalipun. Lakukanlah kebaikan kerana Allah dan berilah makanan.”

Imam al-Baihaqi meriwayatkan daripada Imam Syafie berbunyi : “Telah sampai kepada kami Syafie mengatakan: Sesungguhnya doa itu mustajab pada lima malam; malam Jumaat, malam Aidiladha, malam Aidilfitri, malam pertama bulan Rejab dan malam nisfu Syaaban.”

Berdasarkan kepada penyelidikan, Rejab mempunyai pengertian dalam kelasnya yang tersendiri. Sumber hukum melalui al-Quran, hadis dan keterangan ulamak salaf memberitahu kita bahawa di sana ada hadis sahih, hasan, mursal, marfuk, daif, daif jiddan, wahin (amat lemah) dan palsu berkaitan Rejab.

Oleh itu, setiap isu dan dalil harus difahami secara menyeluruh lagi mendalam agar kita tidak tersasar daripada landasan yang benar.Dalill yang jelas, terang lagi bersuluh sepatutnya diamalkan. Dalil yang lemah boleh dijadikan bahan sokongan dan penambahbaikan dalam sesuatu amalan, sementara dalil palsu ditinggalkan.

Sempenakedatangan Rejab yang mulia, renunglah, setakat mana ilmu kita? Berapa banyak yang diamalkan dan di mana pula keikhlasan kita?Alangkah manisnya apabila kita dapat menyatukan ibadat solat, puasa, zikir, tasbih, tahlil, tahmid, qiyam, bersedekah dan kebaikan lain di bulan Rejab. Semoga amalan Rejab ini menjadi pemangkin untuk mereka yang benar - benar dahagakan kebesaran dan keagungan Allah.

Pencarian hakikat Rejab sebenarnya bermula dan berakhir dengan kesucian hati kita. Sucikan suapan, pakaian dan perbuatan kita. InsyaAllah sinar keagungan Rejab mampu menjadi milik kita secara hakikatnya.

REJAB bulan menabur benih. SYAABAN bulan menyiram tanaman. RAMADAN bulan menuai.
REJAB menyucikan badannya. SYAABAN menyucikan hatinya. RAMADAN menyucikan rohnya
REJAB bulan taubat. SYAABAN bulan muhibbah. RAMADAN dilimpahi pahala amalan.



Khamis, 10 Jun 2010

Telinga! Nikmat Tuhan Kamu yang manakah yang kamu ingin dustakan?

Setiap manusia dikurniakan dengan nikmat pancaindera yang melengkapkan sifat seseorang menjadi manusia sempurna termasuk nikmat pendengaran, penglihatan, sentuhan serta deria bau dan kebolehan untuk merasa.
Antara pelbagai deria, anugerah pendengaran adalah antara paling kerap disebut dalam al-Quran baik dari segi penciptaannya mahupun tatacara penggunaannya seperti yang dikehendaki Yang Maha Mencipta.

Firman Allah yang bermaksud: “Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya serta meniupkan padanya roh ciptaan-Nya dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran, penglihatan dan hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.” - (Surah as-Sajdah, ayat 9)

Sesungguhnya setiap kalimah dalam ayat al-Quran itu penuh dengan makna tersurat dan tersirat. Umpamanya, kronologi disebutkan pendengaran dulu daripada penglihatan adalah suatu yang dibuktikan benar secara perubatan.
 
Menurut pakar anatomi manusia, Profesor Keith Moore, deria yang pertama terbentuk pada perkembangan manusia ialah pendengaran. Fetus boleh mula mendengar pada minggu ke-24. Selepas itu, deria penglihatan terbentuk dan pada minggu ke-28, yang pada waktu ini retina mula menjadi sensitif kepada cahaya.

Disebabkan itulah, apabila seseorang bayi mula dilahirkan maka stimulasi atau pendedahan pertama yang mesti diberikan ialah alunan azan dan iqamah kerana pada saat kelahiran itu sistem pendengarannya sudah pun berfungsi.

Berbanding deria penglihatan, ia memerlukan sedikit masa untuk retina (bahagian yang bertanggungjawab terhadap penangkapan imej dalam mata) dapat berfungsi dengan baik setelah mendapat rangsangan pendedahan cahaya secukupnya. Bersyukur dengan nikmat pendengaran adalah suatu yang mesti bagi seseorang hamba. Pembuktian terhadap sifat syukur itu bukan saja cukup dengan sebutan di mulut tetapi bagaimana cara kita menggunakan nikmat itu juga menjadi manifestasi tahap kesyukuran kepada Tuhan yang
meminjamkan nikmat begitu berharga.

Menunjukkan sifat menghargai atau berterima kasih terhadap sesuatu pemberian termasuklah cara bagaimana kita menggunakannya. Seseorang hamba yang bersyukur harus menjaga telinga dan pendengaran mereka meliputi kedua-dua aspek iaitu penjagaan lahiriah dan batiniah.
 
Penjagaan lahiriah termasuklah menjaga kebersihan telinga dengan cara yang betul, seperti tidak menggunakan pin rambut dan putik kapas untuk mengorek telinga, menjauhi sumber bunyi bising yang melampau dan mendapatkan rawatan apabila sesuatu mula dirasakan tidak kena berlaku pada telinga atau pendengaran mereka.

Daripada Ibnu Al-Harith, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: Dan sebaik-baik perkara ialah secara sederhana.” - (Hadis riwayat al-Baihaqi)

Mendengar radio, televisyen, berada dalam bilik atau suasana yang bingit mampu mengundang masalah kepekakan. Kajian menunjukkan bunyi yang kuat atau pendedahan kepada kebisingan berpanjangan boleh menyebabkan kerosakan sel saraf pendengaran dalam koklea. Dalam kebanyakan kes, ia adalah bersifat kekal.

Justeru, jika kita bekerja di tempat mempunyai tahap kebisingan melampau seperti lapang sasar menembak, lapangan terbang atau mengendalikan jentera mengeluarkan bunyi bising, gunakanlah pelindung telinga. Kita
juga harus mengelakkan diri daripada berada di kawasan yang bunyi bisingnya melebihi tahap selesa untuk telinga manusia normal mendengarnya.

Penjagaan pendengaran secara batiniah juga menggambarkan sama ada seseorang bersyukur atau tidak dengan kurniaan itu. Seperti telinga wajar dijauhi daripada sumber kebisingan, deria pendengaran juga haruslah dijaga daripada diterjah oleh kandungan bicara yang sia - sia apatah lagi perkara berunsurkan umpat keji, celaan terhadap orang lain, ungkapan berbau adu domba, tuduhan dan fitnah.
 
Apa yang lebih penting ialah pendengaran kita seharusnya dioptimumkan dengan sumber yang boleh mendekatkan kita kepada Ilahi. Ini kerana di sekeliling kita ada begitu banyak peluang dan punca untuk mencapai keredaan Allah.

Hanya terpulanglah kepada diri sendiri ke manakah arah kaki hendak dikemudi, sama ada ke kuliah dan tazkirah menyuci diri atau ke pusat hiburan menghabiskan waktu malam hingga ke pagi.

Firman Allah yang bermaksud: “Supaya Kami jadikan peristiwa itu peringatan bagi kamu dan supaya diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar.” - (Surah al-Haqqah, ayat 12)

Sesungguhnya, kaedah menzahirkan sifat syukur terhadap anugerah telinga dan pendengaran dinukilkan dengan jelas oleh ilmuwan yang banyak mengkaji keagungan pada penciptaan Tuhan.
 
Apa lebih penting, perkara berkenaan penggunaan deria ini secara berhemah dan menyeluruh juga diterangkan dan diperingatkan dengan jelas sekali dalam Al-Quran.Jelas sekali masih ramai kalangan manusia tidak menggunakan telinga untuk mendengar apa yang sepatutnya tetapi lebih berminat memasukkan
bahan yang kebanyakannya adalah hiburan bersifat sementara.

Sewajarnya, sikap ini perlu diperbetulkan kerana apa yang masuk ke dalam telinga, sekalipun ia keluar mengikut telinga kiri tetap akan dipersoalkan penggunaan pada hari akhirat nanti. Nikmat pendengaran ini terlalu besar bagi mereka yang menghargainya atau kehilangannya. Maka, nikmat Tuhan kamu yang manakah lagi yang hendak kamu dustakan?



 

Selasa, 8 Jun 2010

Kem Generasi Harapan 2010 . Daftar Sekarang!!

Salam!!

Aktiviti Setempat (Program Cuti Sekolah)

Banner Kem Generasi harapan dah pun digantung. Daftar segera Sekarang. Tempat terhad. 40 orang sahaja. Pendaftaran RM10.00 sahaja. Remaja berumur 13 - 17 Tahun sahaja.  Murah la sangat - sangat! Siapa cepat dia dapat.

Makan disediakan sepanjang Kem. Menginap di surau. Ada macam macam program menarik!! Treasure Hunt, Ice Breaking, Sumpah Keramat, Tayangan Multimedia Air Mata Palestine, BBQ, Motivasi bersama Ustaz Zamri dan lain - lain

RM10.00 memang berbaloi. Sebab kos keseluruhan program ni boleh mencecah ke RM3,500.

Untuk jadikan program ini berjaya mengikut dirancang, sumbangan dana amat diperlukan. Tolong - tolong la yer.

MEMBINA GENERASI HARAPAN MAWADDAH WA MAHABBAH!

Kenali Pokok Gharqad Yahudi


Nabi S.A.W bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tarmizi bermaksud:

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".


Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana - mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Saya telah dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw Keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita.

Adakah batu yang dimaksudkan oleh Rasullullah dalam Hadis tersebut ialah batu tembok pemisah israel - Palestin ini?


Gambar batu tembok pemisah israel / palestin
Wallahu'alam.











Isnin, 7 Jun 2010

Sejarah Yahudi di Negara Haram Israel


Siapakah bangsa Yahudi ini ?? Menurut kajian sejarah yang berdasarkan penggalian arkeologi dan lembaran - lembaran kitab suci, awal bangsa Yahudi mempunyai hubungan rapat dengan kisah nabi Ibrahim AS yang berlaku sekitar 3800 tahun yang lalu atau 1800 tahun SM.

Tafsir Al-Qur'an menunjukkan bahawa Ibrahim AS tinggal di daerah Palestine yang dikenali sekarang sebagai Al-Khalil (Hebron) dan beliau tinggal di sana bersama Nabi Luth (QS, 21:69-71).

Anak nabi Ibrahim adalah nabi Ismail dan nabi Ishak kemudian anak nabi Ishak adalah nabi Yaakub, kemudian dari keturunan 12 anak nabi Yaakub inilah yang dikenali sebagai 12 suku Israel.

Anak bongsu nabi Yaakub AS adalah nabi Yusuf AS, yang terkenal dalam sejarah, setelah ditinggalkan di dalam telaga di padang pasir oleh abang-abangnya, akhirnya menjadi kepala bendahara negeri Mesir.

Kemudian ayahnya, nabi Yaakub, serta abang-abangnya mengikut nabi Yusuf AS ke Mesir dan hidup damai di sana sampai suatu hari Firaun yang berkuasa memperbudakkan (menjadikan hamba) keturunan mereka yang dikenal dengan bani Israel.

Kerana kekejaman Firaun yang tak terkira terhadap bani Israel, Allah S.W.T telah mengirim nabi Musa A.S masa itu, dan memerintahkannya untuk membawa bani Israel keluar dari Mesir.

Musa A.S dan kaumnya meninggalkan Mesir, dengan pertolongan mukjizat Allah, sekitar tahun 1250 SM. Mereka tinggal di Semenanjung Sinai dan timur Kanaan (Palestine), dalam Al-Qur'an, nabi Musa memerintahkan Bani Israel untuk memasuki Kanaan, (Qur'an, 5:21). Setelah nabi Musa AS wafat, bangsa Israel tetap tinggal di Kanaan. Menurut ahli sejarah, nabi Daud AS menjadi raja Israel dan membangun sebuah kerajaan berpengaruh.

Selama pemerintahan anaknya nabi Sulaiman, batas-batas Israel diperluas dari Sungai Nil di Selatan hingga sungai Eufrat di negara Siria sekarang di utara. Ini adalah sebuah masa gemilang bagi kerajaan Israel dalam banyak bidang, terutama senibina. Di Baitul Maqdis (Jerusalem), nabi Sulaiman membangun sebuah istana dan biara yang luar biasa.

Setelah wafatnya nabi Sulaiman, Allah SWT mengutus ramai lagi nabi kepada Bani Israel meskipun dalam banyak hal bani israel tidak mendengar perintah para nabi, membunuh mereka dan mengkhianati Allah. Setelah kematian nabi Sulaiman, kerajaan bani Israel (yahudi) berpecah, di utara Israel dengan ibukota Samarria dan Di Selatan Juda dengan ibukota Baitul Maqdis (Yerrusalem).

Dengan berlalunya waktu, suku yahudi jatuh di bawah Assyurria dan Babylon atau pergi ke Mesir sebagai pelarian. Ketika raja Perrsia Kyros tahun 539 SM mengizinkan orang Yahudi kembali dari pelarian mereka, banyak orang Yahudi yang tidak kembali, di sinilah mulainya Diaspora, penyebaran bangsa Yahudi ke seluruh dunia.

Pada tahun 63 SM Juda dan Israel jatuh ke tangan orang Romawi dan tahun 70 SM berjaya menghancurkan pemberontakan Yerusalem dan menghancurkan biara dan Juda.

Awal terbentuknya Israel

Setelah itu orang Yahudi hidup dalam pelarian, sehingga zaman khilafah Othmaniyah barulah orang Yahudi dapat merasakan kehidupan yang damai dengan membayar pajak perlindungan kepada kerajaan Othmaniyah. Akhir abad ke 19, ditunjangi oleh Jewish Colonization Assocation Baron Hirsch, Yahudi dari Eropah Timur berpindah ke Argentina dan membentuk Kolonialisme pertanian, untuk kembali ke Palestine bermula tahun 1881.
Kronologi penubuhan Israel adalah seperti berikut;


1896 Theodor Herzl Yahudi kelahiran Budapest meengasaskan pembentukan Negara Yahudi moden. Tujuannya untuk menuntut dan membuat negara untuk orang Yahudi di Palestine, disokong oleh wang hasil sumbangan dari seluruh orang Yahudi di dunia. Herzl ini juga dikenal pendiri zionisme, yang juga tidak disetujui oleh orang Yahudinya sendiri.

1914 Di Palestine tinggal 1200 orang Yahudi. Setelah kekalahan khilafah Othmaniyah dalam perang dunia pertama, Palestine menjadi bola permainan para penjajah dan para Zionis ada di sisi British dan Amerika.

1917 Tanggal 2 November menteri luar British Lord Balfour menandatangani Deklarasi Balfour untuk membangun negara yahudi. Sebulan kemudian masuklah tentera British ke Baitul Maqdis (Jerusalem).

1920 Gabungan Negara-negara menyerahkan mandat Palestine kepada British. Akibatnya datanglah 75.000 lagi orang Yahudi ke Palestine. Negara-negara Arab tidak menyetujui didirikannya negara Yahudi di Palestine.

1922 Transjordania dipisahkan dari daerah mandat. Sebagai perwakilan orang Yahudi dibuatlah Jewish Agency. Di tahun itu lebih kurang 80.000 orang Yahudi tinggal di Palestine

1933 Di Jerman berlaku penghapusan etnik Yahudi secara sistematik oleh Rejim Hitler.

1936 Masyarakat Arab menentang politik masuknya orang Yahudi ke Palestine tapi orang Yahudi dibantu oleh tentera Inggeris.



(Gambar Atas - Peta Palestine tahun 1946 sebelum peristiwa Nakba )

1937 Sesudah pemerintah Mandat membatasi imigrasi dan pembelian tanah oleh orang Yahudi, timbullah ketegangan yang dilakukan oleh organisasi bawah tanah Yahudi terhadap orang Inggeris.

1939 Pendidikan sebuah brigade Yahudi untuk memasukkan orang Yahudi ke Palestine

1945 Suruhanjaya Inggeris Amerika menganjurkan penerimaan 100,000 orang Yahudi di Palestine, tapi kemudian ditolak oleh Inggeris sehingga menyebabkan rusuhan di antara Yahudi - Palestine.

1947 UNO menganjurkan pemisahan Palestina dan pembentukan negara Yahudi dan Arab. Perang antara Yahudi dan Arab menghindarkan dilanjutkannya rencana itu.

1948 Inggris mengakhiri Mandatnya atas Palestine dan pada 14 Mei meninggalkan Palestine. Tentera Yahudi memasuki Palestine dan mengusir orang Palestine yang didukung oleh negara-negara Arab. Di hari yang sama Ben Gurion mengisytiharkan kemerdekaan Israel di kota yang dibentuk mereka, Tel Aviv, sehingga kemudian menyebabkan perang hari pertama Timur Tengah.

1949 Setelah perang, Israel memenangi peperangan dan bangsa-bangsa bersatu mengakui Israel sebagai sebuah negara.


(Gambar Peta pembahagian Palestine oleh PBB pada 1947 - Palestine berwarna Hijau)


Bagi memahami persoalan Palestin secara yang lebih mendalam, boleh Menelusuri Sejarah Baitul Maqdis

-->Bertanda Hijau - Masjid al-Qubbatus-Sakhra (The Dome of the Rock)

-->Bertanda Merah - Masjid al-Aqsa (The Farthest Mosque)

-->Bertanda Biru Muda - Al Madrasa An-Nahawiah

-->Bertanda Biru - Al Musalla Al-Marwani

Gambar Atas - Propaganda Israel - Kuil yang akan menggantikan al-Aqsa
S U R A U K I N I
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pusat Tahfiz Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Kampung Jukaing Kemboja

Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com