Ahad, 18 September 2011

Travelog Haji 1432 suraukini.com - Kursus Haji Perdana 1432 / 2011 di Putrajaya

Simulasi Manasik Al Haj di Putrajaya .

Firman Allah SWT di dalam Surah al-Haj ayat 27:


وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ

Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

Menurut Ibn Kathir di dalam tafsirnya, ayat ini merujuk kepada arahan Allah kepada nabi Ibrahim supaya menyeru manusia datang ke tanah suci itu untuk menunaikan haji bagi menyahut seruan Allah. Nabi Ibrahim terpinga-pinga, dan tertanya-tanya bagaimanakah mampu baginda memanggil manusia datang sedangkan bumi tersebut pada waktu itu adalah bumi yang kering-kontang tanpa berpenghuni. Allah menjawab, “Engkau serulah, dan biarkan Kami yang menyampaikan seruan tersebut”. 

Lantas nabi Ibrahim pun berdiri di tempat yang tinggi, dan menyeru sekuat-kuatnya, “Wahai manusia, sesungguhnya Allah telah menyediakan rumah ibadah untuk kamu, maka tunaikanlah haji ke sini”. Menurut riwayat, bukit-bukau dan gunung-ganang tunduk ketika seruan itu dibuat, sehingga ianya didengar ke seluruh alam. Akhirnya manusia sehinggalah ke hari ini, berduyun-duyun datang ke Makkah setiap musim haji, menyahut seruan Allah melalui nabi Ibrahim, dengan berkata Labbaikallahumma Labbaik…. kami datang wahai Tuhan, kami datang menyahut seruanmu.

SK: Merakamkan ucapan tahniah kepada semua bakal - bakal haji yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun ini. Selamat menjalani kursus Perdana Haji di Putrajaya 17 dan 18 September 2011. 

Temui SK di Makkah tahun ini . Insyallah!!
Link Berkaitan Travelog Haji 2011 / 1432













0 ulasan: