Sabtu, 21 Mei 2011

Imej menakjubkan di tasik Iceland

Maha suci Allah yang menjadikan Alam Semesta

REYKJAVIK - Seorang jurugambar, Stephane Vetter berjaya merakamkan gambar cahaya yang menakjubkan di Tasik Jökulsárlón, Iceland dua bulan lalu, lapor sebuah akhbar kelmarin.
 
Hasilnya yang diberi nama 'A Starry Night Of Iceland' ini, telah memenangi hadiah untuk fotografi lanskap astro-pada 2011 baru-baru ini dalam 2011 Earth and Sky Photo Contest.

Cahaya Utara (northern lights) terbentuk ketika zarah terlempar keluar dari matahari ke ruang angkasa bertemu dengan perisai magnetik bumi dan mencipta sebuah lingkaran di sekitar Kutub Utara ketika mereka berinteraksi dengan lapisan atas atmosfera.

Saintis NASA baru-baru ini meramalkan Cahaya Utara (aurora) itu akan bersinar lebih terang lagi dilihat sejak 50 tahun pada tahun 2012 nanti.

Fenomena itu disebabkan oleh Solar Maximum - tempoh ketika medan magnet matahari di khatulistiwa matahari berputar pada kelajuan yang sedikit lebih cepat daripada di kutub matahari. Cahaya itu berlaku akibat partikel yang keluar dari matahari bergerak ke angkasa lepas dan bertemu dengan perisai magnetik Bumi sekali gus mewujudkan satu bulatan di sekitar kawasan magnetik Kutub Utara apabila ia beriteraksi dengan lapisan atas atmosfera. - Agensi

Subhanallah
 





0 ulasan: