Sabtu, 4 November 2017

30 Keajaiban berselawat



30 Fadhilah Selawat Yang Luar Biasa - Selawat bagi seorang muslim tentu tidak asing lagi. Sebab jika rutin mengerjakan solat, maka setiap hari dia sudah tentu membaca selawat. Selawat meski terdengar sangat mudah, namun ternyata tidak ramai yang mengucapkan atau bahkan menjadikannya amalan sehari - hari. Padahal Allah sendiri berselawat atas Nabi.





Mungkin anda perlu tahu 30 fadilat selawat di bawah ini agar anda lebih bersemangat untuk berselawat.

1 ) Sabda Rasulullah SAW : 

"Barangsiapa yang berselawat keatasku sekali , niscaya Allah akan turunkan rahmat keatasnya 10 kali lipat" - ( HR Muslim . )

2 ) Allah akan hapus dosa - dosa kecil dengan kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali setiap kali selesai menunaikan solat fardhu .

3 ) Jodoh ditentukan oleh Allah . Amalkan selawat 100 kali sehari , insya Allah akan dipermudahkan bertemu jodoh apakah pria @ wanita .

4 ) Setiap penyakit ada penawarnya . Bacalah selawat 7 kali pada air dan minum . Insya Allah , perut yang sakit atau memulas akan sembuh .

5 ) Siapa yang amal membaca selawat 3 kali setiap setelah solat 5 waktu akan dihilangkan kebuntuan fikiran dalam menghadapi masalah apapun .

6 ) Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari , insya Allah akan dikurnia kebijaksanaan pemikiran . Selain itu berusahalah untuk menjelajahi berbagai ilmu .

7 ) Siapapun yang mengamalkan berselawat 11 kali setiap hari , dengan izin Allah dirinya akan lebih dihormati dan dihargai oleh orang lain .

8 ) Menurut Sayyid Ahmad Dahlan , barangsiapa yang berselawat walau sekali pada malam Jumaat , saat mautnya kelak akan dipermudahkan Allah seperti yang dihadapi oleh para nabi .

9 ) Siapa yang berselawat 41 kali sehari , Insya Allah akan terhindar dari sifat tercela seperti hasad dengki , dan sebagainya dalam dirinya .

10 ) Siapa yang amalkan berselawat 1000 kali pada malam Jumaat , Insya Allah akan beroleh kebahagiaan baik di dunia maupun di akhirat .

11 ) Amalkan selawat 11 kali tiap kali selesai s0lat fardu karena Allah akan mengindahkan akhlaknya menjadi lebih disenangi di kalangan orang lain .

12 ) Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati , mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan , di samping memperoleh ketenangan pikiran .
 13 ) Siapa yang berselawat tak kiralah banyak mana bilangannya setiap hari akan dapat keberkatan dalam apapun dengan syarat ia berusaha mencari keredhaan .

14 ) Praktik berselawasebanyak mungkin setiap hari menjamin keselamatan hidup dan pertolongan Allah , lebih - lebih lagi pada saat kita menghadapi kesulitan hidup .

15 ) Menurut Syibab Ahmad , siapa berselawat 3 kali setiap selesai solat Subuh , Maghrib & Isyak , Allah akan menghindarkannya dari bencana .

16 ) Siapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali setiap hari , Allah akan memeliharanya dari setiap ancaman musuh dan bahaya fitnah .

17 ) Praktik berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa , dipermudahkan Allah akan segala urusan dan mendapatkan ampunan dari-Nya.

18 ) Menurut As - Shawi , siapa yang membaca selawat secara rutin , akan terpelihara hatinya dari gangguan serta tipu daya setan yang melalaikan .

19 ) Membaca shalawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi keridhaan serta dijauhkan diri dari mendapat kemurkaan Allah .

20 ) Siapa yang membaca selawat sebanyak 7 kali selama 7 Jumaat berturut - turut , ia bakal mendapat syafaat ( pertolongan ) dari beliau .

21 ) Menurut Al - Hafiz Dimyati , sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari .

22 ) Ada riwayat yang menyatakan bahawa praktik berselawat 80 kali tiap setelah solat Asar pada hari Jumaat , InsyaAllah akan dihapus dosa - dosa kecil seseorang .

23 ) Siapa yang sering berlatih berselawat pada setiap hari , Allah akan membukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka - sangka baginya .

24 ) Jiwa yang gelisah dapat ditenangkan dengan zikir , termasuk berselawat sesering mungkin kerana Allah itu Maha Penyayang .

25 ) Ulama berpendapat , siapa yang mengamalkan selawat saban hari tak peduli berapa hitungannya , insya Allah dihindarkan dari taun dan wabak penyakit berbahaya yang lain .

26 ) Membaca selawat 1000 kali setelah sholat hajat 2 rakaat mampu menghilangkan kecemasan , rasa dukacita serta dikabulkan Allah akan hajatnya .

27 ) Menurut para ulama , siapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan yang baik , maka berselawatlah sebanyak 10 kali setiap selesai solat Maghrib .

28 ) Para Ulama berpendapat , Allah akan sempurnakan hajat yang baik dengan selalu berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari , diikuti dengan usaha yang berkelanjutan .

29 ) Sabda Nabi SAW : Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak 100 kali pada hari Jumaat , maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya - HR Abu Naim .


30 ) Sabda Nabii SAW : Barangsiapa berselawat kepadaku 10 kali pada waktu pagi dan 10 kali pada waktu petang tiap hari , ia akan beroleh syaafaatku pada hari kiamat - HR Thabrani


K   R   I   S   T   A   L      T   A   S   N   I   M      E   N   T   E   R   P   R   I   S   E
(No Pendaftaran SSM 002118796-U)

Menyokong Penuh Usaha

Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Surau Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pondok Tahfiz Moden Idrisiah Bagan Datoh Perak
Sekolah Islam Al Farabi Muslimcare Malaysia di Kampung Jor Kaeng Kemboja


0 ulasan: