Khamis, 4 Jun 2015

Video Gunung Sinabung meletus, ribuan dipindahkan

 
 
Penduduk menaiki sebuah kereta lembu di Daerah Karo, dengan berlatarbelakangkan Gunung Sinabung (belakang) yang mengeluarkan asap tebal sejak dua hari lalu
 
 
Lebih 2,000 penduduk di Daerah Karo, Sumatera Utara terpaksa dipindahkan, apabila Gunung Sinabung mula meletus dan mengeluarkan asap tebal.

Menurut laporan MetroTv News, penduduk beberapa kampung di kawasan itu dipindahkan sejauh 7 kilometer dari kawasan gunung berapi aktif itu.

Laporan itu memetik jurucakap Unit Geologi sebagai berkata, pihak berkuasa tempatan mengeluarkan amaran tahap empat, iaitu tahap awas, setelah gunung berapi itu mula mengeluarkan asap panas sejak dua hari lalu.

Katanya, penduduk diminta mematuhi arahan berpindah demi keselamatan mereka dan mereka akan ditempatkan di pusat pemindahan di Wilayah Kabanjahe.

Sejak September 2013, gunung setinggi 2,460 meter dari permukaan laut itu mula aktif dan statusnya sentiasa tidak stabil serta mempunyai gejala untuk meletus pada bila-bila masa.

Ketua Pusat Maklumat Badan Nasional Tangani Bencana (BNPB), Sutopo Purwo Nugroho memaklumkan, aktiviti gunung berapi itu semakin meningkat dan pihaknya sedang memantau perkembangan dari semasa ke semasa.
 

 
K   R   I   S   T   A   L      T   A   S   N   I   M      E   N   T   E   R   P   R   I   S   E
Menyokong penuh usaha
Pusat Tahfiz Ad Diniyyah Bandar Baru Selayang Fasa 2A
Pondok Tahfiz Moden Idrisiah Bagan Datoh Perak
Kompleks Islam Al Farabi Muslim Care Kampung Jukaing Kemboja

<
Upah Haji RM1,500.00 Insyallah sempurna 013-2791608 - layari www.suraukini.com

0 ulasan: